"Allt kan anslutas"

Android ska koppla samman prylarna

Google vill göra telefoner och plattor till en central enhet i hemmet. Man vill också få avancerade användare att bygga sina egna tillbehör.

Publicerad Senast uppdaterad

Redan vid lanseringen av Android var det tydligt att Google ville göra Android-mobiler till enheter där man alltid hade tillgång till företagets webbtjänster. Nu lanserar man ett antal funktioner som ska göra Android till en knutpunkt för olika prylar och tillbehör som ska kunna hämta information och ta emot instruktioner från plattor eller telefoner med Android.

Under den inledande presentationen på Google I/O presenterades igår flera lösningar för att koppla samman en Android-enheter med prylar i omgivningen. I sin enklaste form handlar det om att koppla telefonen via usb eller bluetooth till exempelvis ett träningsredskap. På scenen visades en träningscykel med en usb-kontakt för att ansluta telefonen. Telefonen kunde då föreslå appar som hade stöd för usb-tillbehör, i det här fallet ett spel som man styrde genom att trampa med rätt hastighet.

Att bygga tillbehör som på olika sätt kan fungera tillsammans med Android-enheter ska dock inte vara förbehållet företag med tillräckliga resurser för att bygga in det i befintliga produkter eller skapa nya konstruktioner från grunden. Därför lanserar Google också något som man kallar Accessories Development Kit (ADK). Förutom de nya funktionerna i Android utgörs ADK:t även av en så kallad referens-design baserad på Arduino-plattformen.

Arduino är ett system för att bygga enkla eller avancerade elektronik-konstruktioner där man utgår från kretskort med ett antal färdiga komponenter som kan styras med ett eget programmerings-språk. Förutom att användas av enskilda experter och amatörer uppger Arduino att deras plattform även används av organisationer och företag som Nasa och Microsoft.

Som exempel på hur Arduino-plattformen kan användas visar Google upp hur man styra verkliga Labyrint-spel i olika storlekar genom servo-motorer kopplade till en Arduino-modul. Modulen och spelet styrs sedan i sin tur genom att man lutar en Android-platta och får då spelplanen att röra sig på samma sätt.

En tredje metod för att koppla samman Google-enheter med omgivningen är det som Google kallar Android@Home.Google har gått samman med ett antal företag, bland annat lamp-tillverkare, som ska bygga in stöd för Android@Home i sina produkter. Enligt Google ska man kunna se allt i hemmet som potentiella Android-tillbehör.

Belysning, ljudanläggningar och tvättmaskiner är exempel på sådant som ska kunna styras från Android-enheter. Att fjärrstyra olika saker i hemmet är givetvis inget nytt i sig, men Android har goda chanser att bli den dominerande standarden och helt eller delvis slå ut de olika lösningar som finns idag.