Bankkontoret på fickan

Undvik försenade räkningar och straffavgifter. Du kan betala räkningar och för över pengar direkt i din mobil.

Publicerad Senast uppdaterad

När du just tryckt in månadens räkningar i internetbanken har du kanske svårt att tänka dig att göra samma procedur med din mobil. Det blir helt enkelt mycket knapptryckande, men självklart har mobila banktjänster många fördelar. Bara något så njutbart som att göra överföringen eller betala räkningen från båten ute i skärgården istället för hemma framför datorn kan säkert locka även den mest skeptiske.

På pappret har just möjligheten att göra bankärenden via mobilen funnits lika länge som mobilen varit vanligt förekommande. Förklaringen är de telesvarstjänster som snart sagt varje bank har och det är givetvis smidigt om man vill ha saldobesked, göra en överföring eller har något annat brådskande bankärende man behöver göra på resande fot. En riktig internetbank i mobilen har dock flera fördelar. Framförallt måste man säga att översikten över konton, belopp och överföringar blir betydligt bättre när man ser siffror och saldon än när man får siffror upplästa i ett telesvar.

Tittar man runt bland de svenska bankerna är det faktiskt ganska få som erbjuder riktigt mobila banktjänster där man kan logga in via mobilen till en mobilanpassad internetbank. SEB var den första bank som erbjöd en mobil internetbank. När vi pratat med några av de mindre bankerna om de har några mobila banktjänster har svaret ofta varit att man tittar på en lösning, men att man ännu inte är klara.

Däremot verkar det som många småbanker undersöker möjligheterna för att erbjuda sina kunder en riktig mobil internetbank. Ännu är dock inte efterfrågan så stor att en mindre bank kan erbjuda en bra mobil internetbank utan att kostnaderna för att utveckla den blir högre än att den kan motiveras. Det är helt enkelt inte tillräckligt många kunder som frågar efter en mobil variant av internetbanken.

Som alibi talar en del banker om att man faktiskt erbjuder en mobilbank redan idag. En mobilbank som man kan nå via sin mobil, men man gör det genom att slå ett telefonnummer. De talar helt enkelt om en vanlig telefonbank och visst stämmer det. Har man ett viktigt och brådskande ärende kan man sköta det via mobilen och en vanlig tjänst för bank via telefon, men finns möjligheten är en riktig mobil internetbank betydligt smidigare för den som vill välja mellan konton, saldon och överföringar.

Givetvis är säkerheten inom mobilbanken och det mesta annat en bank har för sig viktig. De flesta mobilbankerna använder sig av samma inloggningssystem som den vanliga internetbanken. Man använder med andra ord personlig kod eller den personliga kod-dosan, med några undantag. I andra fall har banken gjort en bantad version med få tjänster och bantat säkerhetskraven. Färre tillgängliga tjänster gör att bankerna inte behöver satsa lika mycket på säkerhetslösningar. Det kan även vara en del av mobilanpassningen för av tjänsten. För säkert är det få som vill bära med sig sin säkerhetsdosa, engångskoder och annat bara för att kunna logga in. Då blir det lätt att säkerhetslösningarna kan bli allt för krångliga och avskräcka så tjänsten blir för svår att använda. Antalet tillgängliga mobila banktjänster är tyvärr inte fler än vi kan gå igenom dem en efter en.

Nordea erbjuder både wap-tjänst och en speciell sms-tjänst. Via bankens sms-tjänst kan man få saldo och genomförda transaktioner skickade via sms. Man anmäler sig till tjänsten och beställer sedan den information man vill ha via sms till en kostnad av två konor per meddelande. Här behövs alltså ingen speciell telefon så länge den kan skicka sms. För att komma in på Nordeas wap-bank däremot är kraven högre. Telefonerna som fungerar listas på bankens hemsida och det handlar om ett tjugotal telefoner från Sony Ericsson och några färre från vardera Siemens och Nokia. Lägg till tre modeller från Motorola så har du den fullständiga listan.

Nordeas inloggning är inte särskilt krånglig, men de har andra faktorer som krånglar till det hela en aning. För att alls komma in i den mobila internetbanken måste man nämligen få en speciell inställning för datauppkoppling skickad till sin mobil och även om det fungerar är det inte en särskilt smidig lösning. Rickard Svensson på Nordea berättar att det här är lösningen man använder sig av nu, men att man framöver kommer släppa in mobiltelefoner utan att man först behöver ladda in en särskild inställning för att koppla upp sig mot Nordeas mobilbank.

Skandiabanken säkrar sin inloggning genom att skicka ut ett sms med en engångskod varje gång man ska logga in. Det här förutsätter att man först anmäler sitt mobilnummer via den vanliga internetbanken med hjälp av en dator. Sen är det bara att logga in från mobilen. Tyvärr kan det vara lätt problematiskt att logga in. För den engångskod man får är av en typ som inte är helt lätt att komma ihåg, till exempel DX3OA2. Måste man gå in och läsa det sms man får med koden och sedan gå tillbaka till mobilbanken för att ange adressen måste man ofta ha papper och penna till hands för att ha en chans att komma ihåg koden.

Tittar vi på tjänsteutbudet hos Skandia är det dock bra. Här kan man göra det mesta, inklusive att betala räkningar, göra överföringar samt köpa och hantera aktier och fonder. Utseendet däremot är ingen visuell höjdare, däremot hyfsat lättanvänt även om tjänsten som sådan har ett par år på nacken.

Föreningssparbanken och deras mobilbank är visuellt en av dem som ser allra trevligast ut. Här finns färgbilder och det gör att intrycket blir riktigt trevligt. Kanske är utseendet inte det viktigaste i en mobil banktjänst, men det innebär ändå att tjänsten är ganska nyutvecklad och det i sin tur lovar ju gott. Saldon och överföringar kan man sköta i Föreningssparbankens mobila tjänst, däremot går det inte att betala en vanlig räkning.

Uppdelningen på startsidan mellan banktjänster och infotjänster är välkommen eftersom det gör att man utan inloggning kan komma in och titta på de delar som inte kräver identifiering. Kanske till och med en användbar tjänst för den som är kund hos en mobilbankslös bank. Här hittar man till exempel aktuella bolåneräntor och valutakurser.

För att komma in första gången krävs en del åtgärder. Man ska första logga in på vanliga internetbanken med sin säkerhetsdosa för att skapa en personlig kod. Sedan anmäler man sig till tjänsten i internetbanken och kan sedan använda den nyskapade personliga koden för att logga in i mobilbanken. Personliga koden har lägre säkerhet än säkerhetsdosan, så dosan slipper man alltså ha med sig när man ska använda mobilbanken. Därmed är också tillgången till tjänster mer begränsad än i vanliga internetbanken.

Den begränsade säkerheten gör att de enda tjänster man har tillgång till är saldo på egna konton, överföring mellan egna och på förhand godkända konton. Med andra ord begränsas funktionen ganska rejält och här är skillnaden mellan telefonbank och mobil internetbank inte särskilt stor. Mobila banken klarar inte att tillföra särskilt mycket värde. Ett annat mått på banktjänstens oförmåga är att Föreningssparbanken inte ens brytt sig om att lägga mobilbanken under en säker och krypterad uppkoppling som annars är minst sagt standard på mobil- och internetbanker liksom alla webbplatser där man handlar på internet.

SEB har en rätt unik lösning för sin mobila internetbank. Här är man först och främst begränsad till ett fåtal telefonmodeller. SEB var tidigt ute med mobiltjänster och redan år 2000 erbjöd man sina kunder mobila banktjänster i Ericssons wap-telefon R380. Man har med andra ord en hel del erfarenhet och det märks för tjänsten är både snygg, proffsig och full av funktioner. Här hittar man information om börs och finnas, men för att komma åt personliga uppgifter krävs inloggning. Då loggar man in som vanligt med sin säkerhetsdosa och får en engångskod. Tack vare denna inloggning får man många tjänster, men det förutsätter också att man alltid har med sig dosan tillsammans med mobiltelefonen, vilket kanske sällan är fallet.

Hur som helst är SEB:s mobila nätbank både snygg och enkel att använda. Här finns saldo, överföringar och möjlighet att betala räkningar. Det finns även möjligheter att sköta aktie- och fondhandel. Kombinera utseende och funktion så blir slutsatsen att SEB har den mest fulländade mobilbanken. Den stora nackdelen är att den inte är tillgänglig för fler än ett fåtal mobilmodeller. Och när vi testat har den inte ens fungerat med de telefonmodeller som SEB uppger ska fungera. Bättring är dock på väg här. För SEB arbetar just nu med att göra en ny variant där alla tjänster som nu är tillgängliga ska finnas åtkomliga oavsett mobilmodell. Det enda kravet ska vara att telefonen klarar datauppkoppling och javasript, vilket många mobiler gör idag. Denna nya tjänst är dock inte tillgänglig ännu. Därför är det istället den gamla tjänsten vi testat, men funktionerna ska följa med till den nya varianten som kommer senare i höst.

SEB står för den mest matade mobile banktjänsten men på Danske Bank satsar man istället på att meddela sig via sms eller e-post. Det handlar alltså om en tjänst där man som kund kan få till exempel saldo och de senaste transaktionerna, men inte gör några ärenden. Tjänsten är en prenumeration du tecknar genom att logga in på internetbanken med din dator. När du väl är anmäld till saldoservice som tjänsten kallas kan du till exempel få sms så snart en viss summa satts in eller tagits ut, du kan få saldouppgift en viss veckodag eller ett meddelande när ditt saldo når en viss summe. Meddelanden skickas via antingen sms eller e-post. Sms kostar 1,50 kronor per sms, men väljer du e-post istället är det gratis. Har du ett abonnemang där du kan få din e-post aviserad i mobilen som sms kan kanske e-post vara en mer kostnadseffektiv lösning. Då får du också möjlighet att hålla saldot på ditt bankkonto på en något högre nivå.

Handelsbankens wapbank har vi tyvärr inte haft möjlighet att testa, men liksom SEB var Handelsbanken tidigt ute med mobila waptjänster, redan 1999 var man igång. Sedan dess har dock utvecklingen av tjänsten varit blygsam. Man anmäler sig genom att besöka ett bankkontor och får då ett sms med de inställningar som behövs. Man loggar in med samma pinkod som används i Telesvar, så den tjänsten måste man först ansluta sig till. Väl uppkopplad kan man kolla finansnyheter och aktiekurser i en personlig bevakningslista. Till de tillgängliga banktjänsterna kan man räkna saldoinformation och senaste transaktioner. Man kan också göra överföringar mellan egna konton och andra konton så länge man anmält dessa i förväg. Det är vad som erbjuds.

Handelsbanken kan därmed inte konkurrera med de banker som har de mest utvecklade mobila banktjänsterna. Dit hör istället SEB, Nordea och Skandiabanken. Våra kontakter med många av de banker som inte erbjuder mobilbank tyder också på att vi har många nylanseringar att se fram emot. SEB får se upp för uppstickare när de lanserar sin uppdaterade mobilbank nu under hösten.