Döda och döende varumärken

CES: Palm och Kodak gör comeback som Androider

Två varumärken på dekis, Palm och Kodak, har visat nytt liv på CES-mässan i Las Vegas som Androidmobiler.

Publicerad Uppdaterad

I ingetdera fallet rör det sig egentligen om en verklig vidareutveckling av gamla favoriter. Palm är sedan länge ett avslutat kapitel, och deras operativsystem WebOS är numera Open Source och används framför allt i TV-apparater av LG. Kvar finns varumärket, och vi hade nästan kunnat räkna ut att TCL skulle plocka upp det och nylansera det. TCL är en kinesisk mobiltillverkare med pragmatisk inställning till chansen att de skulle slå under eget varumärke utanför Kina. I stället har de återupplivat varumärket Alcatel och nått vissa framgångar i Europa med det.

Nu planerar man alltså att göra samma sak med Palm och lansera Androidmobiler under varumärket på den amerikanska marknaden. Man säger sig vilja ha feedback från gamla Palm-fans kring vad de gillade med Palm som går att ta med till Androidvärlden.

Kodak är i högsta grad ett företag som fortfarande är vid liv, men när man nu lanserar en smartphone är det genom att låna sitt varumärke till en telefon som utvecklats av Bullitt Mobile. Kodak IM5 ska ha en åttkärnig processor på 1,7 GHz, 5-ums full hd-skärm och Android Kitkat som inom kort ska uppdateras till Lollipop, men det är framför allt kameran man pratar om helst, förstås. Den ska vara på 13 megapixel och ha ett eget användargränssnitt för att efter att man tagit en bild snabbt kunna redigera och dela med sig av bilden.

I övrigt verkar fokus för Kodak IM5 vara att skapa ett så enkelt användargränssnitt som möjligt för folk som inte är så vana vid smartphones. Telefonen ska börja säljas första kvartalet men något pris har man inte angett.

Källa