Marknadsundersökning

Den europeiska smartphoneförsäljningen sjönk under första kvartalet

Det var kanske väntat av de flesta att även smartphonemarknaden skulle påverkas av världsläget, men enligt analysföretaget Counterpoint verkar den inte ha störtdykt som många andra branscher.

Publicerad Uppdaterad

Den europeiska smartphonemarknaden dök under det första kvartalet i år, vilket kanske inte är så märkligt med tanke på situationen i världen. Men den har inte störtdykt så som vissa andra branscher. Enligt analysföretaget Counterpoint har den europeiska marknadens försäljning sjunkit med ungefär sju procent. Jämfört med samma period förra året. 

Jämför man med kvartalet innan, dvs Q4 2019, så har försäljningen sjunkit med ungefär 23 procent. 

Tittar man på hur olika delar av den europeiska marknaden har klarat perioden så kan man se att östra europa klarat sig något bättre med en femprocentig minskning medan västra europa har gått ner nio procent. 

Ser man till hur det gått för de olika tillverkarna kan man se att Samsung har tappat något från i fjol (31 procent av marknaden till 29 procent) medan Huawei har gjort det största tappet från 23 procent av marknaden ner till 16 procent. Störst ökning ser vi hos den kinesiska konkurrenten Xiaomi som hoppat upp från fyra procent till elva. 

Frågan är väl om inte Q2 kommer att se än sämre ut med tanke på att de största ekonomiska konsekvenserna började komma först i slutet av av Q1 (i vissa delar av Europa). Men huruvida det stämmer eller inte får vi se när nästa undersökning trillar in. 

Källa