Marknadsanalyser

Rapport: Hörlursförsäljningen har ökat under första kvartalet

Under det första kvartalet har försäljningen av hörlurar ökat kraftigt jämfört med förra året. Några av vinnarna är Huawei och Apple, medan förlorarna i wearableskategorin är Fitbit.

Publicerad Uppdaterad

Den senaste rapporten från IDC som visar försäljningen av wearables under det första kvartalet har en del intressanta siffror som kanske kan spegla mångas situation under coronapandemin. I mätningen ingår även hörlurar och öronsnäckor vilka nu har ökat i försäljning. Det här gör att den totala försäljningen har ökat. Apple som ligger i topp, har gått upp med 59,9 procent jämfört med samma period förra året. 

Den största försäljningsökningen inom området står Samsung för. Deras förändring är imponerade 71,7 procent jämfört med förra året, men det räckte bara till en tredjeplats på listan över försäljningstoppen. Mellan Samsung och Apple har Xiaomi knölat in sig. Deras försäljning har inte ökat lika mycket som vare sig Samsung eller Apple. Jämfört med förra året ligger de på en ökning med 56,5 procent. 

Den största minskningen var det Fitbit som stod för, de tappade hela 26,1 procent. Detta har flera skäl, bland annat har de sin produktion koncentrerad till Kina, och under nedstängningen hade de problem med att få tag i delar till sina klockor. Där andra har sett en ökning i försäljningen av hörlurar och därmed ökar den totala försäljning sitter ju Fitbit i en annan båt då de saknar hörlurar i sortimentet och därmed inte ser samma ökning. 

Den största ökningen på smarta klock-fronten stod Huawei för där siffrorna åkte upp till 118,5 procents ökning jämfört med förra året. Totalt sett låg siffran på 2,6 miljoner sålda enheter under det första kvartalet, där totalsegraren Apple sålde 4,5 miljoner. 

Det spekuleras i att den stora ökningen av försäljningen av hörlurar beror mycket på att många i större utsträckning måste arbeta, och vara, hemma vilket kan öka behovet av att kunna skärma av sig.

Källa