Didmo samarbetar med Bonnier
Peter Gerward, affärsområdeschef för mobila tjänster hos Bonnier tycker att Didmos verktyg är enkelt att arbeta med.
Mobil Business samtalade med Peter Gerward, affärsområdeschef för mobila tjänster på Bonnier Responsmedier Group AB, om samarbetet mellan Bonnier och Didmo.
Hur kom ni i kontakt med Didmo?
- Vi försöker ha bevakning på alla som producerar appar och då dök det här upp. Jag tror att vi stötte på varandra på ett evenemang, Roberto Chaves och jag. Vi började snacka och sedan hade vi ett möte då vi tittade på deras verktyg. Jag tyckte det var lättarbetat, enkelt och det passade bra med vår ambition också.
Vi jobbar med mobil marknadsföring men i synnerlighet med mobila värdebärare, alltså mobila kuponger och mobila presentkort som kan skickas mellan privatpersoner eller företag. Vi letar efter sammanhang där våra mobila värdebärare kan ingå. Vi har byggt en koppling mellan vår plattform kupong.se och Didmo, alltså möjligheten att lägga in mobila värdebärare i en sån här applikation.
Vad passade er med själva programmet?
- Det är flera saker men vad som är viktigast för oss var att den var tekniskt tillförlitlig och att den fungerar i alla telefoner. Sen fick vi bra kontakt med Roberto Chaves och fick förtroende för dem som jobbar där.
Hade ni tittat på andra alternativ?
- Det hade vi gjort. Vår tekniska ansvariga har koll på vilka aktörer det finns på området och vi tittar kontinuerligt på andra leverantörer också.
Tänker ni fortsätta använda Magnito i er verksamhet?
- Ja, absolut. Nu har vi börjat det här samarbetet och satt upp de här första applikationerna. Bland våra kunder så finns det en del som jobbar inom dagligvaruhandeln. Vi kommer att erbjuda dem att lansera egna applikationer där det ingår en mobil värdebärare. Det är vår fokus nu.
Hur kommer det att fungera rent praktiskt?
- Antingen så kommer varumärkesägarna att annonsera ut på webben eller i print ”sms:a kortnummer 7771, skriv Findus” så får kunderna en länk i telefonen. Den andra varianten är de som sitter på databaser och skickar ut informationen den vägen. Sen kan de även bjuda in till event. Den här typen av applikation fungerar ypperligt till eventverksamhet.
Ser du en framtid då den här tekniken har ersatt till exempel kuponger i affärerna?
- Jag tror inte att det kommer att ersätta det men det kommer att vara ett komplement. Det kan nå ut till nya målgrupper, som ungdomar, som inte använder kuponger i stor utsträckning idag. På sikt kommer säkert användandet av papperskuponger att minska till fördel för digitala alternativ.