Döva vill ha bättre 3G-mobiler

En grupp bestående av döva, hörselskadade och dövblinda har utvärderat ett antal 3G-telefoner utifrån hur bra de fungerar för videosamtal. Resultatet visar att det finns mycket tillverkarna kan göra för att tillmötesgå dessa grupper.

Publicerad Senast uppdaterad

Testet genomfördes av Hjälpmedelsinstitutet i samarbete med Post- och telestyrelsen och Konsumentverket. Förutom att bedömma hur bra telefonerna var på videosamtal titta man också på möjligheterna att använda telefonerna tillsammans med hörapparater och talsyntes.

De telefoner som testades var Sony Ericsson Z610, Nokia N73, Samsung Z150, LG U890, Motorola V3xx, Samsung Z240 och LG U300.

För att två personer ska kunna kommunicera obehindrat på teckenspråk efterlyser testpanelen att bilden vid videosamtal får högre upplösning och att bildväxlingsfrekvensen ökas. Dessutom upplevs det som ett problem att ljud och bild inte är tillräckligt väl synkade. Man efterlyser också ett standardiserat gränssnitt för headset så att det ska vara enklare att koppla in en teleslinga eller något annat hörselhjälpmedel.

Som ett första steg önskar deltagarna i undersökningen att tillverkare och operatörer förbättrar informationen om sina telefoner så att det framgår vilka modeller som lämpar sig för videosamtal och som kan användas av synskadade samt tar fram instruktioner för hur man ansluter en teleslinga.