Ny finess på gång?

Huawei vill varumärkes-skydda ”4D Touch”

Apple har sedan länge tillbaka en teknologi för tryckkänsliga skärmar kallad 3D Touch. Och nu tycks en av företagets största konkurrenter ha någonting liknande i kikaren.

Publicerad Uppdaterad

Kinesiska Huawei har skapat en hel del huvudbry bland experter och andra bedömare på sistone, då man nyligen ansökt om varumärkesskydd för någonting som man kallar för ”Huawei 4D Touch”. Tankarna går, inte helt långsökt, till Apples teknologi för tryckkänsliga skärmar som kallas 3D Touch. Men vad ”4D Touch” innebär är en svårare nöt att knäcka. 

Täcker brett område

Man blir inte mycket klokare av beskrivningen kring varumärkesskyddet heller. Enligt den ska begreppet kunna användas till alla möjliga typer av mjukvara och dessutom med alla möjliga typer av hårdvara, från smartphones till wearable tech-enheter, datorer och kameror. Det är förstås inte nödvändigtvis någon ny teknologi på gång, och det finns en rad anledningar till att man kan ha valt att ansöka om varumärkesskydd. Men om det handlar om någon typ av teknologi så är det tvivelsutan spännande. 

Var först med tekniken

Till Huaweis försvar ska vi även påpeka att de var först med tekniken att ett hårdare tryck på skärmen i en mobil ger andra och utökade möjligheter. Strax innan Apple lanserade sin första telefon med 3D Touch lanserade Huawei sin Mate S med Force Touch. Tekniken användes bland annat på lanseringen under IFA-mässan i Berlin i september 2015 för att väga en frukst genom att lägga den på mobiltelefonens skärm. Vi provade tekniken på plats och lade då märke till att Force Touch endast fanns på den modell av Mate S som Huawei kallar Mate S Luxury. I den modell av Huawei Mate S som senare släpptes i Sverige och som vi innan dess testade fanns inte Force Touch. I en tidigare intervju med Mobil har Huaweis mobilchef berättat att man internt började arbeta med Force Touch-tekniken i slutet av 2014, ett år innan man lanserade tekniken i Mate S.

Källa