-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
Teknikbranschen mest utsatt
Microsoft mest utnyttjade varumärket bland kriminella
Microsoft har blivit det varumärke som cyberkriminella utnyttjar mest.
Det är Check Point Research (CPR) som har publicerat sin senaste Brand Phishing Report där man redovisar den senaste utvecklingen av nätfiskeattacker, närmare bestämt vilka varumärken som kriminella oftast använder för att försöka lura privatpersoner och företag.
Rapporten täcker det andra kvartalet 2023 och visar att det är tekniksektorn som har varit bedragarnas fokus under kvartalet. Ny etta på listan över drabbade företag är Microsoft, som låg på tredje plats under första kvartalet 2023. Orsaken till den dramatiska ökningen är enligt CPR en nätfiske-kampanj där bedrägerimeddelanden har skickats ut med påstådd information om ovanlig aktivitet på mottagarnas konton. Samtidigt steg Google från sjätte till andra plats, och Apple tog sig in på listan och gick direkt upp på tredje plats.
Listan över de tio mest använda varumärkena som använts av bedragare för nätfiske under andra kvartalet 2023 är:
- Microsoft (29%)
- Google (19,5%)
- Apple (5,2%)
- Wells Fargo (4,2%)
- Amazon (4%)
- Walmart (3,9%)
- Roblox (3,8%)
- LinkedIn (3%)
- Home Depot (2,5%)
- Facebook (2,1%)