-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Fiaskoabonnemang och rykten om att bli uppköpta
Netflix kan köpas upp av Microsoft
Dessutom visar de första siffrorna att försöket med Netflix annonsabonnemang inte har gått så bra.
I ett försök att differentiera och locka fler prenumeranter, introducerade Netflix i november i år en form av billigare abonnemang med annonser. Siffror för november visar dock att den nya abonnemangsformen inte har fått något speciellt utbrett mottagande enligt analysföretaget Antenna. Enligt dem var det bara nio procent av alla nya abonnemang som skapades under november som var ”Basic with Ads”, medan 41 procent vad Basic, 24 procent var Standard och 25 procent som var Premium. Dessutom var det 0,1 procent av de amerikanska abonnemang som byte abonnemangsform som gick över till Basic with Ads. I USA kostar Basic with Ads 7 dollar/månad, medan ett vanligt Basic-abonnemang kostar 10 dollar/månad.
Det amerikanska mottagandet av det nya reklamabonnemanget har lett till spekulationer om att Netflix kan komma att senarelägga en utvidgning av abonnemangsformen i andra länder.
Samtidigt rapporterar nyhetsbyrån Reuters att Microsoft under 2023 kan komma att köpa upp Netflix. Företaget ligger redan nära varandra då Netflix valde Microsoft som sin annonseringspartner för Basic with Ads-tjänsten samt att Microsoft-chefen Brad Smith även sitter i Netflix styrelse. Även Netflix skulle ha mycket att tjäna på en sådan sammanslagning då företaget har satsat allt mer på spelutveckling, och skulle då kunna få en skjuts av Microsofts spelresurser.
Ett sådant uppköp skulle dessutom på ett bräde göra Microsoft till en betydande del av marknaden för filmer och TV-serier.