Tradedoubler lanserar SDK:
Nu kan du spåra in-app-betalningar
Magnus Engvall, nordisk mobilchef på Tradedoubler.
På onsdagen lanserade Tradedoubler ett nytt SDK som låter företag spåra betalningar som görs i appar för smarta mobiltelefoner.
Begreppet mobila betalningar för tankarna till möjligheten att betala i vanliga affärer med mobiltelefonen. Det är något som ännu inte riktigt blivit verklighet i Sverige, förutom på ett antal försäljningsställen när testning pågår. Ett annat område där mobilen blir allt viktigare för att genomföra transaktioner är e-handel; oftast handlar det helt enkelt om att göra precis samma sak som när man handlar på nätet förutom att man göra det via mobilen. I dag tittar ännu ett steg längre kring integration av betalningsmöjligheter direkt in i mobilen: transaktioner direkt in i mobila appar.
Tradedoubler lanserade idag ett nytt SDK, software development kit, som låter reklamföretag och publicister spåra in-app-transaktioner. SDK:et finns på iOS och Android. Varje månad spåras sammanlagt över tre miljoner mobila köp i Tradedoublers system för affiliatemarknadsföring.
– Samma siffra låg i maj på två miljoner så tillväxten är snabb. Det innebär stora möjligheter till nya intäkter både för publicister och annonsörer med appar. Med det nya SDK är den sista pusselbiten på plats: oavsett var kunden börjar och slutar sin resa hänger vår spårning med. Vi är det första affiliatenätverket som kan erbjuda spårning av transaktioner som sker i mobila appar efter att de laddats ner, säger Magnus Engvall, nordisk mobilchef på Tradedoubler, till Mobil Business.
Skillnaden med befintliga system är att lösningen är helt prestationsbaserad, det vill säga att den publicist som lägger ut en länk eller banner får en kommission från annonsören när ett klick resulterar i ett köp (cost-per-acquisition, CPA), eller ett lead (cost-per-lead, CPL), utöver när folk laddar ner själva appen (cost-per-install, CPI).
– En annonsör kan alltså identifiera vilka publicister som genererar mest intäkter, minimera sin risk och få total kontroll över annonskostnaden för sin app eller innehållstjänst tack vare vår teknik, säger Engvall.
Nästa steg: Skicka kunden till en app som är redan installerad
I dagarna kommer den första appen som implementerat Tradedoublers nya SDK ut; nämligen hotellbokningsappen The Very Last Room. I Norden är ett samarbete är på gång med ljudbokstjänsten Storytel. Men Tradedoubler arbetar redan med en vidareutveckling av sin lösning.
– Det handlar om att kunna skicka kunden direkt in i en redan installerad app så han kan slutföra sitt köp. Systemet känner av om appen finns på telefonen, gör den det då hamnar kunden i appen. Annars skickas han till en mobilsajt i stället, eller till en marknadsplats för appar där han kan ladda ner appen. Vår vision är att ge annonsören total kontroll och möjlighet att kunna styra sina kunder till den slutdestination där han ser högst konverteringsgrad, säger Magnus Engvall.
Vad är ett affiliatenätverk?
Ett affiliatenätverk är ett system som på ett automatiserat sätt matchar ihop annonsörer med affiliates, exempelvis webbplatser. Affiliates visar annonsörernas annonser mot kompensation.