Överfallslarm önsketjänst i mobilen

Publicerad Senast uppdaterad

Det framgår i Telias kommunikationsbarometer för företag som baseras på undersökningar som Qwickwise utfört på uppdrag av Telia. 1 457 personer mellan 18 och 70 år och anställda på företag med färre än 10 anställda har tillfrågats om sina önsketjänster i mobilen.

Helen Halmell på Teater Millicent i Stockholm är en av dem som var med i undersökningen. Hon tycker att det skulle vara bra med en telefon som gick att använda för både mobilsamtal och samtal i fasta nätet. Det skulle göra det lättare att gå ifrån kontoret när så behövs och att jobba hemma.

- Just när man jobbar på ett mindre företag så är det ganska ofta som kontoret är oövervakat.

Hon tror också att telefonkostnaderna skulle minska eftersom man skulle slippa använda mobiltelefonen mer än vad som är nödvändigt.

En annan tjänst hon efterfrågar är inbyggt överfallslarm i mobiltelefonen.

- Mobilen har man ju alltid med sig, säger hon.

Flera av önsketjänsterna, som e-postmöjligheter och gps-tjänster, finns redan hos vissa mobiltelefoner eller operatörer.

Möjlighet att ringa alla telefonsamtal (fasta och mobila) från en och samma telefon 63 %

GPS-navigering/karttjänster 56 %

Möjlighet att läsa e-post i mobiltelefonen 54 %

Mötespåminnare43 %

Möjlighet att växla mellan privat abonnemang och företagsabonnemang 42 %

Speciell funktion för att lagra viktiga koder på ett säkert sätt 39 %

Större adressbok 35 %

Överfallslarm 35 %

Hastighetskontrollvarnare 29 %

Parkeringsvaktsvarnare 22 %

Kunna ställa in videon på distans 20 %

Nyhetsbevakning av min bransch 16 %

Möjlighet att boka tvättstugan via mobilen 15%

Möjlighet att chatta via mobilen 10 %

(De tillfrågade fick välja flera av alternativen)