Så gick det för Palms nya supermobil
Mobiltelefonen som ska rädda Palm har haft premiär i amerikanska butiker. Palm väntade sig inga köer och går inte ut med säljsiffror. Analytiker däremot har sin uppfattning klar.
Trots att Palm själva inte går ut med några riktiga försäljningssiffror om Palm Pre som hade premiär i lördags så finns det flera indikatorer som kan peka på hur det gick för Palm nykomling. Palm Pre är den första mobilen med nya WebOS som Palm utvecklat och med inspiration från Iphone, både pekskärm och tangentbord samt positiva recensioner i pressen har det sett lovande ut.
Analytikern Michael Nelson säger till Wall Street Journal att omkring 75 000 - 80 000 enheter såldes under helgen och att cirka 80 procent av de som köpte var befintliga kunder hos operatören Sprint som har ensamrätt på Pre i USA.
- Många köpare är redan kunder hos Sprint, men trots det tror vi att Sprint har en chans att locka över nya kunder och tjäna på pratet som omger Palm Pre, säger Nelson som är analytiker på Soleil/Nelson Alpha Research Inc.
Trots tystnaden från Palm och Sprint har de i alla fall gått ut med uppgifter om att det under den första dagen Palm Pre fanns till salu laddades ner 150 000 program från telefonens programbutik App Catalog.
Sprint har även gått ut och berättat att de satte försäljningsrekord under en premiärdag för en telefon. De säger också att de i många av sina butiker sålde slut på telefonen och tar in nya Palm Pre-telefoner i samma takt som Palm hinner tillverka dem.
Sent natten mot torsdagen svensk tid tillkännagavs att Palm vd sedan 16 år lämnar bolaget och lämnar över till Jon Rubinstein som varit i bolaget sedan 2007.