Rullas ut snart i USA

Så ska reklamen i Instagram se ut

Snart kommer Instagram börja visa reklam i sina amerikanska användares bildflöden. Instagram har nu lagt upp ett exempel på hur den reklamen kommer kunna se ut.

Publicerad Senast uppdaterad

Instagrams annonsfria dagar är snart räknade - i alla fall för de som bor i USA. Om några veckor kommer nämligen reklam att börja dyka upp i den populära fotoappen.

Inför detta har Instagram i sin blogg nu visat upp ett exempel på hur den omtalade reklamen ska se ut. På exempelbilden ser vi en logga, ett företags namn och en annonsmärkning i övre högerkanten. Sedan följer ett fotografi.

Instagram hamnade i rejält blåsväder när tjänstens användarvillkor uppdaterades tidigare i år.  I Instagrams blogginlägg trycker man därför på att bilderna och videoklippen som du laddar upp fortfarande kommer att ägas av dig, och att introduktionen av reklam inte förändrar detta.

Det är ännu oklart när svenska användare ska börja få se reklam i sina Instagramflöden.

Tidigare i veckan blev det känt att Instagram förutom till de befintliga Iphone- och Android-versionerna inom de närmsta veckorna även ska finnas tillgängligt för Windows Phone. Det var på Nokias lansering i Abu Dhabi som appen presenterades.

Källa