Sense tar inte emot mobilnummer

Publicerad Senast uppdaterad

Den 1 september förra året infördes nummerportabilitet inom EU. På Post- och telestyrelsens hemsida kan man läsa att "alla användare av mobiltelefoner kan byta operatör och samtidigt behålla mobiltelefonnumret. Detta gäller både för abonnemang och kontantkort".

Men det är inte självklart att nummerportabiliteten gäller i praktiken. Enligt reglerna är en operatör endast skyldig att lämna ifrån sig mobilnummer, inte att ta emot nummer från andra operatörer.

Sense till exempel tar inte emot mobilnummer. Orsaken sägs vara att det kostar för mycket att införa rent tekniskt och att man därför prioriterat annat.

Hela poängen med nummerportabilitet är att det ska bli mer attraktivt för användare att byta operatör, och att konkurrensen ska förbättras i och med det.

Det är ju tämligen meningslöst att kunna ta med sig sitt nummer om man ändå inte kan använda det sedan.

- Precis. Men det handlar om timing. Något datum kan jag tyvärr dock inte ge för när vi ska kunna ta emot nummer, bara att vi jobbar på det, säger Bjørn Erik Reinseth, administrativ direktör på Sense.

Bo Martinsson, enhetschef för teleavdelningen på Post- och telestyrelsen, varför är inte operatörer skyldiga även att ta emot mobilnummer?

- Förmodligen ansåg man inte att det var nödvändigt att reglera det, eftersom det är naturligt för operatörer att vilja ha fler kunder.

Finns det anledning att omformulera lagen? Hela poängen med nummerportabilitet är ju att rörligheten på marknaden ska öka. Om en operatör väljer att inte ta emot nummer hindrar ju det detsamma.

- Jag har svårt att lägga någon värdering i det. Om det skulle bli en stor omständighet att operatörer inte tar emot nummer blir ju det ett hinder i sig. Men min bedömning är att det fungerar i de allra flesta fall i praktiken.

Mellan Halebop och Telia kan man inte heller ta med sig sitt mobilnummer.

- Orsaken är att det helt enkelt inte är tekniskt möjligt just nu. Vi jobbar på att lösa detta och räknar med att det skall fungera inom de närmaste tre månaderna. I dagsläget fungerar det dock att flytta sitt nummer mellan Halebop och alla andra operatörer, säger Tove Stammers, informationsansvarig på Halebop.