Telenor: Enklare räkning och bättre 3G-täckning

En enklare mobilräkning ska bli den första konsekvensen för Vodafones kunder när Telenor nu tar över verksamheten. Dessutom ska man satsa på en utbyggnad av 3G-nätet.

Publicerad Senast uppdaterad

Johan Lindgren, vd för Telenors svenska verksamhet, säger att de svårbegripliga mobilräkningarna var det första man reagerade på hos Vodafone.

-Hälften av samtalen till kundtjänst berodde på att folk inte begrep hur fakturan såg ut och hur den stämde med det man trodde att man hade köpt.

-Vi la egentligen ner all utveckling i bolaget och satsade all kraft på en enkel och bra faktura. Den kommer att lanseras i april.

Räkningen kommer att vara den mest lättförståeliga på den svenska marknaden om man ska tro Telenor.

De nya cheferna var kritiska på flera punkter mot hur verksamheten inom Vodafone har skötts.

-Vi måste bygga om bolaget i grunden för att sätta kunden i centrum. Det lägger vi mycket stora ansträngningar på just nu, sa Lindgren.

Bland annat menade man att Vodafones internationella ledning intresserat sig för lite för hur den svenska, och andra lokala, marknader fungerar. Det skulle man bli bättre på lovade man. Något som inte skulle förändras var dock att centrum för mobil-delen av verksamheten skulle ligga kvar i Karlskrona.

En annan punkt där man lovade bättring var att man i nuläget har sämre 3G-täckning än sina konkurrenter. Utbyggnaden ska ske i samarbete med Tre, den operatör som man gemensamt äger nätbolaget 3GIS med.

-Det kan inte vara så att andra operatörer har det som en konkurrensfördel. Vår ambition är att vara uppe under året och ha lika bra täckning som andra operatörer.

Lindgren sa också att man siktade på att under våren 2007 ha uppfyllt PTS krav på en befolkningstäckning där 8 860 000 svenskar har tillgång till 3G. Hur det ska gå till i detalj vill man inte uttala sig om, man hänvisar till att man väntar på besked från PTS om kraven på signalstyrka.

Man utlovade också ett erbjudande där privatkunder skulle få ringa från sina mobiler till en fast månadskostnad, men hur det skulle se ut ville man inte gå in på. Erbjudandet ska lanseras i maj.

Vodafone Stores kommer att förändras från att vara mobil-butiker till att sälja produkter och tjänster även från de andra bolag som ingår i Telenor-koncernen, det vill säga Bredbandsbolaget, Glocalnet och Canal Digital. Lindgren säger att de kommer vara skyltfönster för något han kallar quatro-play, alltså en kombination av tjänster inom fast telefoni, mobiltelefoni, internetuppkoppling och tv.

I sommar kommer de som har ett bredbandsabonnemang hos Glocalnet eller Bredbandsbolaget att erbjudas ett 3G-kort från Telenor att ta med exempelvis till sommarstugan. Kortet kommer att vara en sorts kontantkort där man betalar i förväg för datatrafiken.

Eftersom Telenor är en nordisk koncern har man givetvis har gjort jämförelser mellan de nordiska länderna, till exempel har man tittat på skillnader mellan norrmän och svenskar.

-Det är generande att se hur mycket större användandet är av tilläggstjänster på mobilsidan.

Som exempel nämns att norrmännen under det senaste nyårsfirandet skickade 22 miljoner sms jämfört med de 6 miljoner som skickades i Sverige. Hur Telenor ska förhålla sig till de här skillnaderna har man dock inte bestämt sig för.