Telenors standard-inställningar kan ge chockräkningar

Vi har tidigare skrivit om Telenors chockhöjning av taxan för mobil data, vilket till exempel drabbar alla som använder en GPS-telefon eller mobil e-post. Då skrev vi att månadskostnaden lätt skulle kunna bli nästan 600 kronor. Nu visar det sig att det kan bli ännu dyrare, även om telefonen bara laddar ner mycket små mängder data. Den som byter inställning i telefonen kan dock komma undan billigare.

Publicerad Senast uppdaterad

Bakgrunden är att Telenor från och med sommaren debiterar data i intervaller om 100 kilobyte. Laddar man ner ett mejl på 2 kB kostade det tidigare 3 öre. Med Telenors nya debitering kostar det i stället 1,50 kronor, alltså 50 gånger mer.

Det här drabbar även de nya GPS-telefonerna, eftersom dessa använder "assisted GPS" för att snabbare hitta rätt position på kartan. Mobilen kopplar upp sig mot en server och hämtar information om satelliternas positioner. Det går åt mindre än 5 kilobyte för detta. Tidigare skulle det ha kostat 7,5 öre men med den nya taxan blir kostnaden istället 1,50 kronor varje gång mobilen laddar ner data för att positionera sig på kartan.

Telenor har dock infört en ny maxtaxa, som ska göra att det kostar som mest 19 kronor per dygn för mobil datatrafik med mobilen. Därmed skulle man som mest kunna drabbas av 589 kronor i månaden för mobil data.

Nu visar det sig dock att detta förutsätter en viss inställning i mobiltelefon. Den som beställer inställning för "Internet" till sin mobiltelefon från Telenor får i stället en inställning som inte har någon maxtaxa, enligt Marcus Adaktusson, pressansvarig på Telenor Sverige.

Med inställingen "Internet" får man alltså betala minst 1,50 kronor för varje datasession, oavsett hur många gånger per dag mobilen laddar ner data från internet, och oavsett hur lite data som laddas ner.

Enligt Telenors informationsansvarige Marcus Adakusson krävs att användaren själv ser till att man i stället har den inställning som heter "Wap" i sin mobiltelefon, samt att det är just den inställningen man använder till telefonens samtliga internetuppkopplingar.

Enligt den information vi fått har ingen av era befintliga kunder informerats om att de måste byta till den nya inställningen för att inte drabbas av den chockhöjda taxan?

- Jag kan inte svara på hur vi har agerat där. Jag får återkomma om det, säger Adaktusson.

Hur ska man som användare veta att man inte bör använda inställningen Telenor Internet för att ansluta sig till Internet?

Program och applikationer som ligger i våra mobiler ska använda Services-apn:et. I vissa fall behöver man välja inställning manuellt, men då ska man få den informationen så man väljer rätt.

När vi på Mobil frågar Adaktusson om hur man som vanlig mobilanvändare får den informationen, om vilken inställning man ska använda, får vi svaret "det står på webben".

Om jag vore en vanlig mobilanvändare som till exempel skulle ställa in mobilt internet för e-post eller för min GPS i mobilen så skulle jag tycka att det verkade logiskt att välja inställningen "Telenor Internet", som också är den som ni skickar ut?

- Det är möjligt att du har rätt, informationen är inte tydlig från oss, men vi har inget syfte att lura folk, säger Adaktusson.

Marcus Adaktusson påpekar dock att den som surfar med inställningen "Wap" inte drabbas av att debiteras för 100 kB (1,50 kronor) för varje datasession. Med den inställningen avrundas i stället debiteringen till jämna 100 kB för varje dygn. Den som under ett dygn använder 110 kB data betalar alltså för 200 kB, och en maxtaxa på 19 kronor per dygn sätter en gräns för hur dyrt det kan bli. Men bara om man ser till att använda just den inställningen.

KOMMENTARER FRÅN TELENOR EFTER ARTIKELNS PUBLICERING:

Marcus Adaktusson, informationsansvarig på Telenor, håller inte med om att Telenors standard-inställningar skulle kunna ge kunderna chockräkningar:

- Våra standard-inställningar är de som levereras med telefonerna som säljs i våra butiker, och där är inställningen med vår services-apn inlagd som standard, och där har vi en maxtaxa per dygn.

Men även i dessa telefoner finns ju även inställningen "Telenor Internet"? Och om en kund som har exempelvis en Sony Ericsson K800 eller Nokia N95, och använder de inställningar som er kundtjänst skickar ut till telefonerna, den inställningen som heter "Telenor Internet" så drabbas ju han eller hon av den höga debiteringen utan maxtaxa?

- På de ställen där vi informerar om datadrivande tjänster uppmanar vi kunden att säkerställa att rätt kopplingspunkt används, säger Adaktusson.

Enligt Adaktusson kan Telenor också gå kunder till mötes, som upplever sig ha drabbats av en orimligt hög mobilräkning:

- I de fall vi blir uppmärksammade på detta försöker vi i möjligaste mån lösa detta med den enskilda kunden.