Mer fokus på konsumentskydd

Telepriskollen stängs

PTS ska stänga prisjämförelsesajten Telepriskollen eftersom det blivit för svårt att få tjänsten att ge en rättvisande bild av operatörernas erbjudanden.

Publicerad Senast uppdaterad

Med Post- och telestyrelsens tjänst Telepriskollen har man kunnat räkna på sina telefonikostnader genom att utgå från typiska användare eller knappa in mer exakta uppgifter om sina telefonvanor. Men nu har operatörernas olika erbjudanden blivit så många och så komplexa att PTS inte längre vill fortsätta att driva tjänsten.

"Det har blivit alltmer utmanande att utveckla Telepriskollen så att den håller jämna steg med operatörernas erbjudanden och så att den blir en verklig hjälp för den enskilda konsumenten vid köptillfället." skriver PTS.

Tjänsten kommer att stängas ned den 30 april och framöver ska PTS istället fokusera mera på konsumentskydd och bland annat lansera en Facebook-sida dit konsumenter ska kunna vända sig.

- Genom ändringar i lagen, som syftar till att operatörerna själva ska arbeta mer med tydlig och jämförbar konsumentinformation, är det nu möjligt för PTS att ställa högre krav på operatörernas information till sina kunder. Operatörernas villkor ska vara tydliga och jämförbara mellan varandra, säger Sara Andersson, chef för konsumentmarknadsavdelningen på PTS, i ett pressmeddelande. 

PTS hoppas att operatörena nu frivilligt kommer att enas om ett sätt att ge sina kunder jämförbar information. Samtidigt arbetar man med tvingande regler som ska kunna användas om operatörerna inte kan enas.