Telia värvar butikernas surfzoner

Homerun som är Telias nät av surfzoner ska utökas. Utöver hotell och knutpunkter på resan tillkommer nu ett antal närbutiker.

Publicerad Senast uppdaterad

Telias surfzoner med wlan-uppkopling började byggas ut främst på hotell, konferensanläggningar och knutpunkter för den som reser i Sverige. Homerun finns idag på ungefär 2200 platser i Sverige och ska under våren utökas till lite fler än 2500 enskilda surfzoner.

Räckvidden för en enskild surfzon är bara kring 50 meter, så trots att antalet surfzoner är stort täcker man bara en bråkdel av Sverige. Hastigheten på uppkopplingen är däremot ett par gånger snabbare (Upp till 54 Mbit/s enligt Telia) än vad mobilnätet kan leverera. Surfzonerna blir alltså ett komplement till mobilnätet på de platser där många rör sig.

Surfzonerna i 7eleven och Pressbyråns butiker har tidigare varit fristående från Telias nätverk av surfzoner. De drivs av bolaget Clue som satt upp nätverket och erbjuder operatörer som Telia och andra att erbjuda surfzonerna till sina kunder under eget namn.

7eleven säljer sedan november 2006 uppkoppling per timme i kassan i sina butiker. Hos Telia ingår surfandet i mobilabonnemang som har fri data och i Telias Iphone-abonnemang. Man kan även köpa Homerun separat som månadsabonnemang för 435 kronor för fritt användande eller tillfällig uppkoppling för ca 40 kronor per dygn (beroende på betalsätt).