Tillbehör framtiden för Sony
Mobilen kommer inte att konkurrera ut bärbara elektronikprylar helt. Genom att ligga i frontlinjen och att samtidigt leverera tillbehör ska Sony möta konkurrensen från mobiltillverkarna.
Tillbehör framtiden för Sony
Mobilen kommer inte att konkurrera ut bärbara elektronikprylar helt. Genom att ligga i frontlinjen och att samtidigt leverera tillbehör ska Sony möta konkurrensen från mobiltillverkarna.
Peter Blom är nytillträdd vd för Sony i Sverige. Närmast innan kommer han från mobiloperatören Tre. Därför är det föga överraskande att han har bestämda uppfattningar om hur Sony ska agera på en elektronik-marknad där mobiltelefoner under de senaste åren fått allt större betydelse och där telefonerna också utrustats med allt fler funktioner och börjat ta marknadsandelar från bärbara musikspelare och kompaktkameror.
- Jag jag har faktiskt massor av idéer, säger Peter Blom.
Det är ingen tvekan om att mobiltelefonerna kommer att fortsätta utvecklas och bli allt mer avancerade mediamaskiner. Ett steg i den riktning är Sonys samarbete med Sony Ericsson som resulterat i ett antal Cybershot-telefoner. Peter Blom tvivlar inte på att telefonerna tkommer att få allt fler roller i framtiden, men han ser inte det som något direkt hot mot Sonys egna produkter, till exempel de bärbara musikspelarna eller kamerorna
-Om de kommer att kannibalisera på övriga produkter det får framtiden utvisa, säger Blom.
Han tror att det även i fortsättningen kommer att finnas plats för både mobiltelefoner och produkter med en speciell inriktning. I utställningsrummet på Sonys huvudkontor tar Peter fram en mp3-spelare och visar hur liten den är för att illustrera att det fungerar bättre att ta med sig en produkt av den typen på joggingrundan än en relativt klumpig mobiltelefon. Han menar att samma sak gäller för kameror. Vanliga kameror kommer alltid att ha ett försprång framför kameror inbyggda i mobiltelefoner, dessutom är sammanhanget viktigt.
- Jag tror att man hittar olika användningsområden vid olika tillfällen.
Förutom att erbjuda produkter som ger högre kvalitet eller andra fördelar jämfört med deras motsvarigheter som integrerats i mobiltelefoner kommer Sony också att satsa på ett tillhandahålla tillbehör.
Kärnan i satsningen på tillbehör är bluetooth. Peter Blom tror att mobiltelefoner, och även bärbara datorer, kommer att spela en stor roll som bärare och lagringsplats för musik och video i olika former men att man kommer att använda andra produkter för att spela upp och titta på det innehåll man har lagrat.
Som ett exempel nämner Peter Blom det micro-system, alltså en liten ljudanläggning, som Sony har börjat sälja i Telenors butiker. Den har radio och cd-spelare, men den är även utrustad med bluetooth för att kunna kopplas ihop med en mobiltelefon eller en bärbar dator.
Dessutom har man planer på ett liknande samarbete med The phone house. Där ska man öppna en sorts "shop in shop" som Peter Blom uttrycker det. Där ska man sälja Sony-tillbehör till mobiltelefoner och även här är det bluetooth som är den gemensamma nämnaren. Att inte bara kunna leverera en viss typ av produkter i genom vissa kanaler utan också att produkterna i sig är mera tilltalande än konkurrenterna anser Peter Blom mycket viktigt
-Hade någon sagt för två år sen att Vaio skulle vara större än Apple hade många ifrågasatt det liksom om någon sagt att att Apple skulle vara större än walkman
- Det visar att produktutveckligen varit avgörande.