Fortfarande inget nytt leveransdatum

Uppgifter: Det här har Samsung åtgärdat på Galaxy Fold

Samsung ska enligt uppgifter från källor i Sydkorea nu ha vidtagit en rad åtgärder för att förbättra sin böjbara telefon Galaxy Fold, i kölvattnet av de problem som uppstått med ett antal recensionsexemplar.

Publicerad Uppdaterad

Nej, trots att man för en dryg vecka sedan kom med löften om besked kring ett nytt leveransdatum för Galaxy Fold, så har vi fortfarande inte hört någonting om saken från Samsung. Mobilchefen DJ Koh har förvisso sagt att ett besked inte ligger särskilt långt fram i tiden, men det uttalandet får onekligen bokföras på kontot för minst sagt flummiga formuleringar. Däremot kommer nu uppgifter om vilka åtgärder som Samsung ska ha vidtagit med enheterna, detta via koreanska källor med insyn i saken. För den som inte är bekant med händelseförloppet, så drog Samsung in recensionsexemplaren av telefonen efter rapporter om problem med skärmarna, och sköt samtidigt upp leveransen på obestämd tid. Den ursprungliga planen var att släppa telefonen den 26 april. 

Skyddsfilmen byggs in

Ett av de problem som uppstod med några enheter var att de slutade fungera efter att man avlägsnat en skyddsfilm, som absolut inte får avlägsnas. Här handlar det förstås mest om ett pedagogiskt problem, men Samsung ska nu ha valt att bygga in skyddsfilmen under ramen, så att den inte går att plocka bort. Det kan man onekligen tycka att de borde ha gjort från första början. Ett annat problem är det gap som uppstår mellan den övre och nedre delen av vikningsmekanismen. Samsung ska nu ha minskat gapat, vilket gör att det föreligger mindre risk för att damm och smuts tränger in, något som också orsakat problem på testenheterna. De förbättrade enheterna ska nu testas av mobiloperatörer i Sydkorea.

Källa