Medveten klon

Apptest: Ittle Dew

Lite väl självmedvetet spel med riktigt solid grund.

Publicerad Uppdaterad

Utvecklaren av det här spelet är fantastiskt nördig och samtidigt ett väldigt stort fan av Zelda-serien. Det är uppenbart redan från första bildrutan och det görs egentligen inga ansträngningar någonstans för att dölja var inspirationen hämtats från.

Du, i form av Link som ser ut att ha ritats i Paint, landar på en ö och inser omgående att det finns grottor att utforska och skatter att plundra och efter ungefär två sekunder har du sprungit ner i din första grotta efter skatter. Samtliga pussel har du sett i samtliga av de tvådimensionella Zelda-spelen förut och även om din medhjälpare är en bitter fågel är det egentligen ingen som förnekar att det är en brunfärgad Navi som hänger efter dig.

Kontrollerna, det finns ett par olika varianter att välja mellan, fungerar rätt bra. Den här typen av väldigt aktiva spel i kombination med pekskärmskontroller har alltid svårt att vara riktigt bra, men Ittle Dew lyckas fullt godkänt i alla fall. De pussel som presenteras har du sett tio gånger förut, men det gör dem inte mindre välgjorda och underhållande för det.

Det som är mest enerverande i spelet är faktiskt dess humor, då allt är så pass uppskruvat till extrema ”titta vad självmedvetna och prestigelösa vi är med vårt spel, tihi”-nivåer att det slår över till larvighet många gånger. Men å andra sidan har de en poäng med att det är ganska äckligt att käka hjärtan du hittar på marken för att hela dig.