Amazons smartphone lanserad

3D-mobilen är här

Amazon Fire Phone med Firefly. Bild: Amazon

Amazons smartphone ska skapa shoppingbegär.

Publicerad Uppdaterad

Amerikanska e-handelsjätten Amazon lanserade vid ett event i Seattle i går kväll egna smartphonen Amazon Fire. På spec-fronten bjöd den på vad som var väntat: en 4,7-tumsskärm, en 13-megapixelkamera med optisk bildstabilisering och en fyrkärning Snapdragon-processor.

3D och enhandsscrollning
Men två funktioner sticker ut. Den första, som Amazon kallar Dynamic Perspective, innebär att bilder och appar ser ut som de är i 3D tack vare fyra kameror som får bilden på skärmen att flytta sig efter hur du som användare rör på huvudet. På kartor ser byggnader ut att poppa ut genom skärmen och genom att luta mobilen framåt eller bakåt hittar användaren ytterligare lager av information, exemplevis recensioner av en restaurang. Samma vick-funktion låter dig scrolla på skärmen utan att använda fingret. 
Den andra specialfunktionen, Firefly, är en bildigenkännare som kan lagra information om tryckta trelefonnummer, epostadresser eller websidor så man slipper skriva in dem i telefonen. Firefly känner också igen låtar, TV-avsnitt, konst, tidningar, filmer och böcker, samt erbjuder information om dem och låter dig lägga till dem i önskelistan på Amazons hemsida - allt för att göra det så lätt som möjligt att shoppa loss. 

Vill styra online-shopping
Sedan tidigare säljer Amazon läsplattan Kindle för e-böcker och lanserade nyligen en egen musiktjänst, Prime Music, tänkt att konkurrera med Spotify. Att företaget inte räknar med att tjäna pengar på hårdvaran, utan vill styra konsumeters shoppingbeteende gör vd:n Jeff Bezo ingen hemlighet av. Mobil e-handel växer just nu dubbelt så fort som övrig e-handel.
Om de kommer lyckas återstå att se. Boy Genius Report påpekar att det krävs mer än en ny funktion eller två, om än innovativa, för att få folk att byta operativsystem - och till hösten väntas Apples och Samsungs nya flaggskepp i form av en förväntad Iphone 6 och en ny enhet i Samsungs Note-familj. Kanske kan dock det 12-månaders Prime-medlemsskap på Amazon och service-tjänsten Mayday locka en del. Inte minst den senare tjänsten, som innebär att om telefonen går sönder kan användaren via en videochat nå Amazons kundtjänst, som kan ta över kontrollen över telefonen och lösa problemet, är unik.

Amazon Fire släpps i USA den 25 juli och och kommer att kosta 199 dollar, eller ungefär 1 300 kronor men säljs då enbart i kombination med ett tvåårsabonnemang hos operatören AT&T som är ensamma om att erbjuda telefonen. Det finns ännu inga uppgifter om när den kommer till Europa.