Operatörernas nya grepp

Populärt med familjeabonnemang och slopad uppsägningstid

Operatörernas nya grepp kring mobilabonnemang bär frukt. En fjärdedel av Telias nya kunder under första kvartalet tecknade det nya familjeabonnemanget Telia Mobil Dela. Tele2, som slopade uppsägningstiden för alla sina Comviq-abonnemang, har också upplevt positiv kundrespons.

Publicerad Uppdaterad

Kundefterfrågan för smartphones och mobil data fortsätter att öka och sedan början av året har svenska mobiloperatörerna tagit till nya grepp kring abonnemang för att locka till sig nya kunder.

Utöver ökat kundintag så handlar Telias nya abonnemang, Telia Mobil Dela, bland annat om att ta bättre betalt för mobil data. I Tele2:s fall handlar slopade uppsägningstider mycket om att få fler att välja abonnemang istället för kontantkort, då antalet kunder som köper kontantkort fortsätter att minska. I båda fall handlar det också om att kunna sälja fler enheter kopplade till abonnemangen.

Ur kundens perspektiv kan operatörernas två nya grepp vara en välbehövd anpassning till verkligheten: man konsumerar allt mer data på allt fler enheter och om dataupplevelsen inte är tillfredställande vill man lättare kunna byta upp sig till en större datamängd, eller helt enkelt kunna byta operatör.

Enligt en studie som Harris Interactive genomfört på uppdrag av videooptimiseringsföretaget Skyfire, och som Mobil Business tagit del av, så är mobiltäckning för data och nedladdningshastigheter de viktigaste anledningarna efter pris till att mobilabonnenter byter operatörer. I USA var det 40 procent som angav detta som anledning till att byta operatör senaste året, och i Storbritannien 43 procent. Kvalitet för röstsamtal var i jämförelse mindre avgörande.

Många nya kunder väljer Telias familjeabonnemang

I mars lanserades Telia Mobil Dela, ett abonnemang som låter familjemedlemmar koppla sina mobila enheter till ett abonnemang med en gemensam surfpott och obegränsat med sms, mms och röstsamtal. Telia är först i Sverige med den typen av abonnemang, som senaste året visat sig mycket populärt ibland annat USA. Och närmare en fjärdedel av Telias nya kunder under första kvartalet valde att teckna ett sådant abonnemang.

– Det har mottagits på ett mycket positivt sätt, sa Teliasoneras tillförordnad vd och koncernchef Per-Arne Blomquist, när operatören presenterade sin delårsrapport för första kvartalet 2013 den 19 april.

Så många som 23 procent av Telias nya kunder under kvartalet tecknade ett familjeabonnemang, sa han.

Teliasonera vill nu införa den typen av abonnemang på andra marknader där operatören har verksamhet, som ett sätt att förebygga ett scenario där abonnenter räknar med abonnemang med obegränsad data till ett lågt pris.

– Mobil data växer, vilket betyder att vi är ett tillväxtföretag, om bara vi lyckas med att ta betalt för det, sa Blomquist. Det [familjeabonnemanget] är ett mycket innovativt sätt att hantera problemet med mobil data. […] Det är viktigt att ta denna erfarenhet till Eurasien och undviker [ett scenario där kunder vill ha] obegränsad data till ett för lågt pris, sa han.

Telia tittar också på hur familjeabonnemanget kan tillämpas på företagsmarknaden.

Även Tele2 planerar att lansera ett nytt abonnemang vars upplägg liknar Telias familjeabonnemang. 

Comviq: Positiv kundrespons till slopad uppsägningstid

Även Tele2 tog till nya grepp för att locka till sig nya smartphone-abonnenter. I mars slopade operatören uppsägningstiden för samtliga Comviq-abonnemang.

Då kunder till andra operatörer sitter fast med längre uppsägningstider kan det dröja innan man kan se siffror som visar att slopandet av uppsägningstiden gett resultat. Men Tele2 upplever redan nu att kundresponsen varit positiv.

– Uppgifter om kundantal är inget vi kommunicerar, men givet att inga andra mobiloperatörer valt att ta efter Comviq och slopa uppsägningstiden så är deras kunder låsta, normalt sett mellan 2 och 3 månader efter uppsägning. Så tyvärr kan inte de kunder som hypotetiskt sett vill byta till Comviq göra det nu efter tre veckor. Men som helhet har vi sett en stark ökning av intresse för Comviq som operatör, säger Oliver Carrà, presschef på Tele2 Sverige, till Mobil Business.

– Vi har fått en fantastisk respons både från våra kunder och andras. Bara på Facebook fick vi över 2 000 likes och ett stort antal delningar, och vi har sett en stark ökning av besökare till Comviqs webbplats. Särskilt kul är att det intresset finns kvar nu, drygt tre veckor senare, säger han.

Tele2: Data viktigare än fria minuter och sms

Operatörernas nya affärsmodeller är dessutom välbehövliga. Teliasoneras och Tele2:s delårsrapporter för första kvartalet 2013 tyder på att mobiltillväxten saknat ner, jämfört med fjärde kvartalet 2012 samt första kvartalet 2012.

Allt fler tecknar abonnemang istället för att köpa kontantkort och segmentet Kontantkort fortsatt att minska under första kvartalet 2013 hos Tele2 Sverige, även om operatören redovisar ett positivt bruttointag av kontantkortskunder. Det är efterfrågan på smartphones och mobildata som står bakom förflyttningen från kontantkort till abonnemang, skriver operatören i den delårsrapport för första kvartalet som publicerades den 20 april. I slutet av mars hade 78 procent av Tele2:s abonnemangskunder en smartphone.

Vidare har datamängden blivit viktigare än antalet fria minuter och sms när det gäller att välja ett abonnemang, skriver Tele2.

Trots den fortsatta tillväxten inom smartphones och mobil data så var kundintaget under första kvartalet måttligt, eller ”försiktigt”, som Tele2 beskriver det. Tele2 hade i slutet av mars sammanlagt 3 723 000 mobila kunder i Sverige, vilket kan jämföras med 3 757 000 i slutet av fjärde kvartalet 2012. Det innebär att Tele2 minskade nettoantalet kunder med 34 000 under kvartalet. Jämfört med första kvartalet 2012 ökades däremot antalet kunder med 20 000.

Tele2 Sveriges mobila verksamhet ökade nettoomsättningen för första kvartalet 2013 med 2,4 procent, till 2,4 miljarder kronor (2,3 miljarder kronor första kvartalet 2012). Detta kan jämföras med en tillväxt på 6 procent under fjärde kvartalet 2012 och med 4 procent under första kvartalet 2012. Med andra ord så växte Tele2 Sveriges mobila omsättning långsammare under första kvartalet 2013, jämfört med såväl föregående kvartal som motsvarande kvartal förra året. Den svenska mobilverksamheten förbättrade samtidigt sitt ebitda-resultat under kvartalet till 732 miljoner kronor (656), motsvarande en marginal på 30 procent.

Här kan du även läsa mer om Teliasoneras senaste delårsrapport.