Siffror från analysföretaget iSuppli gör gällande att Apples app-butik App Store utklassade samtliga konkurrenter under förra året när det handlar om intäkter. Google och Nokia växte dock så det knakade under 2010. Prognosen för 2011 är en fortsätt mycket stark ökning för app-området totalt sett.
För någon vecka sedan publicerade Mobil Business en genomgång av mobiltillverkarnas resultat för året 2010. Nu har turen kommit till app-butikernas 2010. Tyvärr finns inga officiella siffror från bolagen som ligger bakom app-butikerna, men undersökningsbolaget iSuppli har nyligen vaskat fram de troliga siffrorna för de fyra största app-butikerna som är Apple App Store, Google Android Market, Nokia Ovi Store samt RIM Blackberry App World.
Siffrorna som iSuppli redovisar handlar uteslutande om intäkter från app-butikerna. Undersökningsbolaget har kommit fram till att smartphone-kunderna spenderade sammanlagt 2 155 miljoner dollar (13,8 miljarder kronor) på appar under år 2010, vilket är en 160-procentig ökning från de 828 miljoner dollar (5,3 miljarder kronor) på appar föregående år. För det innevarande året (2011) spår iSuppli en ökning om 81–82 procent till cirka 3,9 miljarder dollar på appar (25,0 miljarder kronor).
Största aktören enligt undersökningen är App Store från Apple som svarade för nästan 83 procent av branschens omsättning 2010, vilket är en nedgång med cirka 10 procentenheter från de knappa 93 procenten 2009. App Stores globala marknadsandel för app-butikernas intäkter spås vara minst 50 procent till och med 2014.
Annons
Bakom giganten Apple App Store finns de tre utmanarna som tillsammans tog in rejält under år 2010. Under år 2009 stod trion för drygt 7 procent av app-butikernas intäkter och under 2010 hade siffran vuxit till drygt 17 procent. Detta avancemang är ett resultat av trions drygt 500-procentiga ökning av omsättning under 2010 jämfört med App Stores "blygsamma" 132-procentiga lyft.
Annons
Störst procentuellt lyft står Google för under 2010 med en nästan 862-procentig ökning av intäkter. Strax bakom (+719 procent) kommer Nokia. RIM ökade med goda 360 procent, vilket gör Apples ökning om 132 procent blygsam men ändå imponerande eftersom ökningen har skett från mycket stor volym 2009.
Den största aktören i den förhållandevis lilla trion bakom Apple App Store är Research in Motion som tillverkar Blackberry-mobilerna. Strax efter följer Nokia och sist kommer Google. Trots att Googles app-katalog är nästan lika stor som Apples drar sökmotorjättens app-butik in mindre stålar än den betydligt mindre katalogen från den finska mobiljätten.
Statistik från de övriga app-butikerna saknas i undersökningen. Dessa app-butiker är Microsofts app-butik i Windows Phone samt app-butiken som finns i Web OS-mobiler. Avslutningsvis bör det påpekas att iSuppli inte har studerat lönsamheten för app-butikerna.