-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
Att mäta eller inte mäta

Mobils täckningstest är klart. Under våren har vi åkt runt i landet och låtit våra datorer ringa tiotusentals samtal och göra cirka 10000 datanedladdningar via mobilt bredband.
Testet visar att Telia har bäst täckning för vanliga samtal, medan Tre har det snabbaste mobila bredbandet. Telenor kom tvåa i båda kategorierna.
Men på Tele2 var man inte nöjda. Man gick snabbt ut med ett pressmeddelande om att testet var felaktigt utfört. Man skriver dock inte vad man har för grund för denna anklagelse. Som svar på den svepande anklagelsen tänker jag helt enkelt berätta hur vi gjort testet.
Samtalstestet: Vi har låtit Nokia 6120-telefoner med operatörernas egna sim-kort ringa samtal konstant, och kartlagt hur många av de cirka 28000 samtalen som resulterat i lyckade samtal.
Mobila bredbandstestet: Vi har lånat såväl bredbandsmodem (usb) och sim-kort från operatörerna, samt fått inställningar från dem. Sedan har vi testat bandbredden genom att ladda ner filer av olika storlek med tcp-protokollet, som är det som används till exempel när man surfar på webben.
Det enda sättet att få reda på verkligheten är att testa i verkligheten, med så verkliga förutsättningar som möjligt. Vi kan inte annat än att hålla fast vid resultatet.
Det viktiga för oss är att konsumenter får hjälp och inte blir lurade. Ingen annan gör ett opartiskt test av mobiltäckningen i Sverige. Det är därför vi envisas med våra årliga täckningstester. Att en operatör blir irriterad på resultatet kommer inte att kunna ändra på den saken.
Linus Brohult
Chefredaktör Mobil