För första gången gör Blocket om sin köp- och säljapp i grunden. Med hundratals miljoner sidvisningar per vecka i åtanke så gäller det att inte klanta till det. Vi gick bakom kulisserna för att se hur det ska undvikas.
Utifrån ser blocket.se ut som många andra teknik- och internetföretag. Öppna kontorslandskap, skrivbordsöar med sporadiska skiljepaneler, lite skojfriska foton här och var, älghuvudet »Gordon« som hänger på väggen (okej, den hade jag inte sett förr), och råkar två anställda ha samma kläder på sig en dag så går det ut bildbevis på det via internmejlen, precis som det har gjort i över fyra års tid.
Men gräver man lite djupare så inser man vad som gör blocket.se så speciellt. Det är en del av den svenska vardagskulturen. Att »kolla prylar« på Blocket har blivit en integrerad del av vårt internetbeteende, precis som att »googla«. När urvuxna barnkläder ska väck och bildelar till den gamla familjebilen ska inhandlas, då är det inte längre Gula Tidningen som gäller. Blockets 3 miljoner unika besökare och 170 miljoner sidvisningar i veckan är bevis på det, en mängd som gör den till Sveriges näst mest besökta webbplats, bara aftonbladet.se (som också ägs av Schibsted) är större. Det går bra nu helt enkelt, men saker och ting förändras och det gäller att hänga med. Fler och fler besöker blocket.se via appen i mobilen eller surfplattan och plattformen för den bygger på en version som skapades av fyra studenter för fyra år sedan. I och med att användarna numera också skapar innehåll via appen, istället för att bara titta och konsumera, så tyckte Blocket-ledningen att det krävdes en uppdatering.
Precis innan rundturen tar oss till utvecklarna så passerar vi en gigantisk tevevägg. På den visas något som närmast kan beskrivas som en Apple-inspirerad Tetris-variant för extrema nybörjare. Det »regnar« storleksmässigt identiska rundhörnade klossar och det visar sig att varje kloss som faller och lägger sig ovanpå en annan är en nyinkommen annons. Kollaget är så stort att det blir nästan överväldigande och regnet ser inte ut att avta. Jag hade aldrig trott att svenskarna har så mycket prylar de vill bli av med.
Utvecklingsavdelningen är distinkt uppdelad utifrån operativsystem. En rad med fyra utvecklare har hand om ios, den andra raden har hand om Android. Det sitter även fyra testare som kollar efter buggar. Jag frågar om Windows Phone-utvecklaren är gömd i källaren som stackaren i filmen Office Space. – Vi hade önskat att Windows Phone skulle ha gått bättre än vad det har gjort. Den utgör mindre än en procent av våra besökare. I Finland står den dock för en tredjedel av mobiltrafiken, säger Behrang Ehteshamy, mobilansvarig på Blocket.
När hela projektet med appen drog igång 2009 så var det ingen på kontoret som hade en aning om att det skulle bli så pass stort som det har blivit. – Vi var ganska tidigt ute, det fanns inte så himla mycket appar då. Det fanns folk här på kontoret som tyckte det var spännande men det var ingen som kunde programmera och det var inte ett högprioriterat projekt. Det var mer en kul grej men att någon faktiskt också skulle använda den, det visste vi inte. Men sen har det här blivit en kärnverksamhet, säger Martin Frey som är vd på Blocket.
En anledning till att appen nu görs om är stabilitet. Från början var det ju aldrig tänkt att appen skulle hantera den enorma trafikmängd som finns idag. – Totalanvändningen ökar och den är nu på all-time high. Datoranvändandet minskar faktiskt lite, medan mobilanvändningen har ökat och utgör numera lite mer än femtio procent, säger -Martin Frey.
Intressant i sammanhanget är också att användarnas beteende är annorlunda beroende på vilken plattform de använder. De som surfar in via datorns webbläsare stannar ofta länge på sajten och kollar på många annonser. Mobilbesökarna är lite annorlunda. – Man kanske inte spenderar lika lång tid när man kommer in via mobilen men man gör det oftare. På webben återkommer besökarna i snitt ungefär var tredje dag, på mobilen är det mer än en gång per dag. Det är lite det här »drogbeteendet« eller vad man ska säga, säger Behrang. – I början var det uteslutande att användarna tittade på annonser. Nu ser vi att en ökande andel besökare också lägger in annonser via appen. Men samtidigt är det fortfarande så att många fortfarande föredrar att använda dator och tangentbord, särskilt när det gäller dyrare produkter, som en bil. Då vill du kanske skriva en ganska lång text och då är det enklare att sitta med ett riktigt tangentbord än att sitta med telefonen. Men för mindre prylar så är det smidigare att snabbt ta en bild med mobilen och lägga upp annonsen direkt, förtydligar Martin Frey.
Enligt Behrang Ehteshamy ser man ett tydligt övertag på mobilsidan när det gäller exempelvis kläder. Ett annat område där man borde se skillnader är när på dygnet folk surfar in beroende på om de använder mobilen eller datorn, men så är inte fallet. – Just mobiltrafiken skiljer sig ofta från webb, hur du kommer in under dygnet, men inte för oss. Det är en väldigt liten skillnad. Mobiltrafiken börjar lite tidigare och avslutas lite senare men annars så följer det exakt samma typ av kurva. Med surfplattor är det annorlunda. Under dagen så är det nästan ingenting, sen på kvällen är det enorma spikar och sen används de även väldigt mycket på helgerna. I usa har surfplattor främst varit ett jobbkomplement men i Sverige så är det främst en »hem«-produkt. Det mönstret ser vi i hela Europa och främst i Skandinavien.
Att Behrang kan säga så med sådan säkerhet är inte så konstigt. Det är kanske inte så många som vet det men Blocket är numera väldigt mycket en internationell företeelse och finns i drygt 30 länder. – I vissa omogna marknader så ser vi att de faktiskt använder mobilen mer än datorn. Största effekten har bredbands- och nätverkshastigheten. I Sverige och stora delar av Europa så är det väldigt bra med 3g-hastigheten. I Brasilien och Mexiko är det helt annorlunda. Där måste vi exempelvis ha en lågupplöst bild och sen högre upplösning. Men själva grundfunktionaliteten är densamma. Vissa länder har inte samma smartphone-utbredning heller, exempelvis i Afrika. Där måste mobilsajten kunna hanteras även med enklare mobiler, säger Frey.
Även om de utländska varianterna av Blocket är helt autonoma och har egna namn så jobbar man väldigt mycket med idéutbyte mellan länderna. – Vi delar på samma api, har samma kodbas och har ett forum där vi utbyter idéer och erfarenheter, säger Behrang.
I början var det väldigt mycket information härifrån ut till andra länder men nu är det många verksamheter som har blivit ganska stora, Frankrike är exempelvis större i alla dimensioner. Nu är det mer att det kommer mycket information till oss utifrån. Sen testar man lite olika modeller i olika länder så att man kan se vad som funkar och inte funkar. Det är väldigt bra med det kunskapsutbytet, säger Martin.
Sök och du skall hitta
Emil Palm, Tech Lead för ios, visar några av nyheterna i den kommande appen. Den kanske största nyheten ligger i själva hjärtat i Blockets funktioner, nämligen »sök«. I den nya appen kan man gå ner på lokal nivå och söka efter varor. Vill du hitta en vara i Stockholm så behöver du inte begränsa dig till det, du kommer att kunna söka efter varan i exempelvis Skärholmen.
Andra delar som har förbättrats är bild- och informationsvisning. Det går att se fullskärmsbilder direkt i sökdelen och dessutom så har det lagts till stöd för liggande läge.
Det mesta av ändringarna grundar sig i återkoppling från användarna. – Många har det i sin vardag och så fort man inte gillar något så säger man det till oss, ofta ganska osminkat, säger Behrang och skrattar. Vi tar vara på det. En gång i veckan träffas vi och går igenom vad användarna har sagt, vi för listor och försöker att få in det i planeringen framöver. Sen så gäller det alltid att verkligen förstå vad användaren menar. Han kanske säger en sak men roten till problemet kan vara något annat. Vi tar det väldigt seriöst och försöker få in det i vår vardag så mycket vi bara kan. – Mycket av affärsutvecklingen kommer från önskemål från användarna och så har det alltid varit. De bästa idéerna kommer från användarna. Men man kan inte reagera på allt som kommer in. Blocket är en tjänst som ska användas av ett tvärsnitt av Sveriges befolkning. En gammal tant ska också förstå hur man lägger in en annons. Det handlar mycket om enkelhet, att man försöker skala bort väldigt mycket. Vi kan inte riktigt utveckla tjänsten för de som är mest avancerade i sitt användande, det är en utmaning. Det kan vi få kritik för ibland, att vi inte har de allra »coolaste« funktionerna, som vi ganska enkelt skulle kunna lägga till, men det skulle förvirra för väldigt många, säger Martin Frey.
En annan väldigt viktig del är att det ser likadant ut på alla avdelningar. Det ska finnas olika funktioner på de olika delarna men det ska kännas naturligt. På webben är det lättare att göra för att det finns mer yta att leka med. I apparna är det inte lika enkelt. – Det ska alltid se ut som Blocket och fungera som Blocket oavsett vilken kategori du är i. Med det sagt så behöver man vissa andra typer av funktioner för jobb än vad man behöver för låt oss säga barnkläder. Jag tycker vi har lyckats ganska bra med det som vi har löst det nu. Det ska kännas naturligt att en sak finns på ett ställe men inte på ett annat. En kalenderfunktion är jättebra för »bostad« men vad är det för mening med att ha en kalenderfunktion för bilannons, förklarar Behrang.
Koden är i skrivande stund fortfarande inte helt färdig. Det saknas ungefär sex till åtta procent innan den är lanseringsfärdig. Därför får hjärtanimationen för sig att snurra i all oändlighet istället för att ta sig vidare till den tänkta menyn. Alla sådana buggar ska försvinna före lanseringen men Blocket lägger en hel del krut på att uppdatera appen ofta. Till ios skickas det ut ungefär en uppdatering i månaden. Det kan låta mycket men enligt Behrang är Blocket mycket mer avancerat än vad folk tror. Det var också en av anledningarna till att appen skrevs om från början denna gång. Inte nog med att den måste hantera den stora datamängden, den måste även vara flexibel. Därför har teamet jobbat mycket med att göra appen mer modulär så att det lättare går att hänga med i designtrender eller att implementera nya funktioner på enskilda delar utan att resterande delar av appen »drabbas«.
Även stabiliteten ska bli bättre i och med den nya appen. Tack vare att det nu finns historik från den gamla appen så vet man vilka delar av appen som det är hård belastning på och som man måste lägga extra ansträngningar på. Men helt säker kan man aldrig vara eftersom det är omöjligt att simulera den användarmängd som Blocket har. – Vi gör vårt bästa helt enkelt och har olika former av simulationer men fullt ut går det inte. Det gäller också att ha en bra relation med Apple för att de har lite jobbigare rutiner än vad Google har. Det sköna med Android är att vi kan göra testsläpp. Så vi kan lansera appen för 20 procent av användarna och se om koden håller och gör den det så ökar vi till 100 procent. Trots att den nuvarande kraschprocenten ligger på kanske 0,3 per appladdning så känner vi att det är för högt och därför hoppas vi att den nya appen är så pass stabil som den bara kan bli och ta oss ner till nollvisionen som vi har, säger Behrang.
Beslutet att inte låta den gama appen finnas kvar satt långt inne. – Vi kollade bland annat på vad Spotify och Hemnet gjorde och vi pratade lite med dem och ingen av dem var särskilt nöjd med att ha en så kallad legacy-app. Det var svårt att ha två appar som ligger samtidigt, rent kodmässigt så är det jobbigt att ha två appar liggande och det är svårt att stödja den äldre appen. Men det var inte det lättaste beslutet att ta, säger Behrang.
Det verkar som om Blocket i och med det beslutet går »all in« med den nya appen. Hur folkhemmet mottar den återstår att se. En sak är säker: Är det något de inte gillar så kommer de att höra av sig.
Blocket blev en karriär När fyra studenter beslutade sig för att göra en app som sitt exjobb kunde de aldrig gissa att det skulle bli både en språngbräda och ett flerårigt projekt.
Att utbildningen på högskolan i Karlstad var rätt flummig och att det inte fanns några tentor över huvud taget, samt att Iphone i samma veva dök upp i usa, skulle visa sig vara den perfekta förutsättningen för det som sedan blev Blocket-appen. – Vi kom till en punkt då vi hade gjort våra små javakurser och för att pusha oss själva så behövde vi ett riktigt projekt med en riktig kravställare. Vi började mejla runt till en massa företag, som Bilddagboken, med det var inte så många som svarade. Blocket gjorde dock det och Rickard Bergman var inte bara Blockets dåvarande vd, han var även ett av världens största Apple-fan, säger Martin Alleys, teknikchef på Appcorn.
Projektet var en del av de fyra grundarnas examensarbete och en tanke med utbildningen var att den skulle resultera i ett riktigt företag, det som blev Appcorn.
Att göra något åt Blocket var roligt men det förde också med sig en del press. – Över huvud taget var det väldigt stort. Vi hade gjort en prototyp och åkte upp för att visa upp den. Det visade sig även finnas Blocket-folk från Frankrike där så plötsligt skulle vi göra presentationen på engelska. Då kände man att det verkligen var på riktigt. Men det var samtidigt jätteroligt och jag kommer ihåg att vi fick applåder för det till och med, minns Martin.
I början var de största svårigheterna begränsningar i hårdvaran kontra den stora mängden data. Martin och de andra insåg snabbt möjligheterna med hårdvaran men att gå från möjlighet till praktisk användning gav en hel del huvudbry. – Vi insåg ganska snart att blocket.se är ganska komplext. All sök och filtrering som dessutom ska in i den skärmen som fanns då, det krånglade mycket. Vi fokuserade på att försöka göra så att det blev så få interaktioner som möjligt för att göra det mest grundläggande, säger Martin.
Det var också en teknikmognad som inte går att jämföra med hur det är idag. – Vi hade ju en enhet med inbyggd kamera och gps och det måste man kunna utnyttja på ett bra sätt. Just bilderna var det första som vi verkligen ville få in. Men så fort man ville ha in fler bilder så började mobilen skrika om att minnet var fullt. Så vi var tvungna att ta bort bilden innan för att få in nästa och ändra storlek på dem. Och databasen var ett strul. I början hade vi allt i mobilen men det insåg vi snabbt att det inte skulle hålla. Om inte annat för årsskiftet, då kommer nästa års bilmodeller ut men vi har ju bara årets i mobilen. Och hur ska vi få ut det? En hemsida kan man ju uppdatera men en app kan man inte bara pusha ut till folk. Folk kan fortfarande sitta på version ett om de vill det. Det var en del jobbiga saker som skulle lösas, säger Martin.
Den sista svenska releasen som Appcorn hade hand om skedde 2012. På frågan vad Martin tänkte när han fick reda på att deras app ska ersättas med en ny så kommer svaret väldigt snabbt. – Stackars jävel som får ta hand om det här, säger han med glimten i ögat.