Året började som väntat. Alla uppgifter pekade på att Apple skulle släppa en mobiltelefon på Macworld den 9 januari. Ännu en spelare har gett sig in i mobilbranschen. Det finns mycket man kan säga om det, men jag nöjer mig med fem viktiga punkter:
1.Apples marknadsföring är stark
Redan 1981 myntade Apples medarbetare Bud Tribble begreppet RDF - Reality Distortion Field. Det syftade på Steve Jobs karisma och förmåga att få utvecklarna på Apple att tro på Macintosh-projektet. Att få medarbetare och omvärld att tro på att det de gjorde var något historiskt, något helt nytt. Precis som när Iphone lanserades. De som lyssnar på Steve Jobs föredragningar tappar lätt proportionerna - små förbättringar framställs som tekniska genombrott. (Googla på "Iphone Keynote", och titta själv på Steve Jobs presentation för en kurs i RDF-tekniken.)
2.Apples styrka ligger i gränssnitten
Apples styrka är förstås inte bara varumnärket och marknadsföringen. Apple har lyckats med både datorer och Ipod att göra riktigt lättanvända grafiska gränssnitt. Vem som helst som ägt en Ipod vet det, och det är ingen tillfällighet att Sony Ericsson och Nokia kopierat grundstrukturen från Ipod till sina musikmobiler.
Men en mobiltelefon innehåller betydligt fler funktioner än musik och media. Frågan är förstås om Apple lyckas utöka sin succé till mobilområdet.
3.Nytänkandet är begränsat
Om man ser till de funktioner som faktiskt presenterats för Iphone känns nytänkandet ganska begränsat. Kameran verkar vara medioker. Telefonfunktionen med virtuella knappar på skärmen har ett flertal mobiltillverkare redan provat (och hittills har det inte gjort någon succé). Webbläsaren marknadsfördes som historisk, men inget tyder än så länge på att den är lika bra som Nokias Minimap-brower eller Operas mobila webbläsare. Särskilt med tanke på att 3G-stöd saknas i den första Iphone-modellen.
4.Apple fokuserar på USA
Om man ser till specifikationerna på den nya mobiltelefonen kan man konstatera att Apple tänker som andra amerikanska mobiltillverkare: Att en mobilkamera inte behöver prestera mer än 2 megapixlar och utan autofokus. Att 3G inte är så viktigt för amerikaner som för européer. Därför har Iphone inte 3G utan bara gsm.
5.Apple får det svårt
Mobilmarknaden är en marknad med oerhört tuff konkurrens. Världens största datorgigant Microsoft har i flera år lagt mer miljardbelopp på att ta sig in på marknaden. Utan att lyckas särskilt bra. Andra gigantiska IT-företag som Siemens Mobile har kraschat i mobilkonkurrensen.
Under denna månad hålls 3GSM World i Barcelona. Nokia, Sony Ericsson och Samsung är några av de företag som kommer presentera riktigt heta telefoner. Nokia N95 börjar säljas nu i mars, med inbyggd 5-megapixelkamera, gps och turbo-3G som några av funktionerna.
Nere på 3GSM World kommer till exempel Nokias Anssi Vanjakola gå upp och på sin finskbrutna engelska kärvt presentera mobilmodeller som på många sätt är skarpare än Iphone. Men han kommer att göra det helt utan någon Steve-Jobs-show.
Slutsatsen av detta? Egentligen att vi får vänta och se. Utropen om att Apple redan gjort succé med Iphone känns lite väl tidiga. I sommar får vi veta om Apple lyckats bättre än föregångarna med en mobil utan fysiska knappar.
Linus Brohult
chefredaktör