-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Marknadsrapport
Chipsbristen: Branschen tappar – Apple ökar
Chipbristen har påverkat marknaden och de senaste siffrorna visar att det har skett vissa förändringar i toppen, visa har ökat medan andra tappar.
Att det råder brist på komponenter, halvledare, är det väl ingen som missat. Bristen har drabbat alla industrier som förlitar sig på dessa i sin produktion. Det har givetvis också satt sina spår i mobilbranschen.
Bland annat via rykten om att Samsung ska ha skrotat sin S21 FE till förmån för att kunna använda de chip de får tag i till den populära Z Flip 3 som enligt Samsung själva har sålt mer än de räknat med.
Enligt analysförtegat Canalys har mobilbranschen tappat ungefär sex procent jämfört med samma period (tredje kvartalet) under förra året. Samsung är den tillverkare som sålt flest mobiler under det tredje kvartalet, deras siffror liknar fjolårets så de har egentligen inte tappat något, jämfört med i fjol i alla fall. På andra plats ligger nu Apple vilka lyckats öka sin andel av marknaden med ungefär tre procent jämfört med förra året. Detta trots att Iphone 13-familjen bara låg till försäljning under Q3 i ungefär en vecka.
Bland topp fem är de tre övriga trion Xiaomi, Oppo och Vivo som tillsammans står för ungefär 34 procent av marknaden. Canalys har här valt att presentera siffrorna för Oneplus tillsammans med Oppo. De två företaget har närmat sig varandra allt mer och delar bland annat utvecklingsavdelning och de båda ägs tillsammans med Vivo av konglomeratet BKK Electronics. Väljer man att se hela BKK som en leverantör så ligger då på andra plats istället för Apple, men då med tre olika varumärken.
Om bristen fortsätter återstår det att se hur företagen måste anpassa sig och producera de telefoner med störst efterfrågan, eller om de kan välja andra lösningar.
