Dyr glass från facebook till mobilen
Nu finns en facebook-applikation för att ge bort GB-glass till sina kompisar. Men man får räkna med nästan dubbla glasspriset.
Med GB-glass nya facebook-applikation kan man helt enkelt ge bort glass till sina kompisar. Glassen betalas via mobilräkningen, och glasskupongen hamnar i kompisens mobil. Samtidigt annonseras glassgåvan också på facebook.
Men GB har höjt priset på glassen en hel del, bara för att den ges bort på det här viset. Vill man till exempel ge bort klassikern GB Sandwich, som kostar 14 kronor i butik, får man betala hela 25 kronor. För att ge bort glassar som är dyrare än så får man betala 30 eller 35 kronor.
Bakom tjänsten ligger Bonnier Responsmedia, och vi frågade Joachim Alvarez varför glassarna blir så mycket dyrare för att de betalas via mobilen och att gåvan meddelas på facebook.
Är det inte väl dyrt med nästan dubbla priset för en glass?
- Det håller jag väl delvis med om, men det är mycket på grund av att mobiloperatörerna ska få pengar när glassen betalas via sms, säger Alvarez.
- Om en glass kostar 20 kronor ska operatörerna utöver det ha 3,50, sedan blir det 2 kronor i moms, butikerna ska ha hanteringsersättning för att de tar emot en digital kupong och kuponginlösen ska få pengar också. Så då hamnar man på 30 kronor.
Det låter som många påslag, borde inte GB baka in försäljningskostnaderna i priset, precis som det görs när glass säljs som vanligt?
- Ja, det är ju en intressant tanke, säger Alvarez.