-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
Eniros waptjänst hade 430 000 besökare i somras
Det var inte många som trodde att wap skulle bli något. Många skrattade också rått när wap dödförklarades för en tid sedan. Men wap lever faktiskt i högsta grad, enligt färsk statistik från Eniro har antalet besök ökat stadigt och under sommaren har totalt 430 000 besökare varit inne och använt Eniros tjänster på deras wapportal.
Det är en ökning jämfört med förra sommaren med 116 procent.
- Det är roligt att fler och fler upptäcker fördelarna med wap. Det är ett snabbt och enkelt sätt att söka efter information, som man dessutom alltid kan bära med sig, säger Oscar Berg, produktchef för Eniros mobiltjänster.
Eniro kan enkelt läsa av vilka telefonmodeller som är inne och wappar, av sommarens knappt en halv miljon besökare var drygt hälften, 56 procent telefoner av märket Sony Ericsson. Nokias modeller stod för 26 procent av besöken.
Totalt gjordes 785 107 besök under första halvåret 2005 (januari-juni). Juli uppvisade en markant ökning då semesterfirare använde mobilen i stället för datorn för att söka information. Besökssiffror på wap.eniro.se under 2005: januari 118 140, februari 100 325, mars 112 849, april 115 931, maj 157 990, juni 179 872, juli 247 376.
De tjänster som efterfrågas mest är sökning efter personer och företag. Fördelningen av det folk sökt efter på wap.eniro.se är (hittills under 2005): privatpersoner (namn) 42%, företag (företagsnamn) 32%, kartor (adress) 11%, telefonnummer 6%, vägbeskrivningar (från-till) 5% och sökning efter andra wapadresser 4%.