-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Nya regler kan vara på gång från EU
EU vill minska teknikjättarnas makt
Mer rättvis konkurrens och mer makt åt användarna om EU får bestämma.
Ökad flexibilitet och fler valmöjligheter för användarna, och mindre konkurrenshämmande makt åt teknikjättar. Det kan bli resultatet om EU lyckas genomdriva Digital Markets Act (DMA) under 2023.
Rent konkret skulle DMA kunna innebära att exempelvis Apple måste göra det möjligt att hämta och installera appar från andra källor än App Store på Iphone och Ipads, samt tillåta andra externa betalningsmetoder. Företagen ska inte heller få utnyttja marknadsövertag eller sina plattformar för att prioritera egna tjänster, utan sådan konkurrens måste ske på lika villkor.
Dominerande meddelandetjänster ska kunna tvingas att tillåta mindre aktörer att använda deras kommunikationsprotokoll så att tjänsterna kan ”prata” med varandra.
Dessutom ska användare ha rätten att kunna avinstallera appar som medföljer när de köper mobiler. Företag ska inte heller få använda användares personliga data för annonseringssyften om inte användaren uttryckligen tillåtit det.
DMA skulle omfatta det som EU kallar för ”gatekeepers” på grund av sin dominans, vilket kräver att ett företag har ett börsvärde på minst 75 miljarder euro samt en plattform eller app med minst 45 miljoner månatliga användare. Till den grupper här exempelvis Apple, Google, Meta, Microsoft och Amazon.
Om ett företag inte följer reglerna kommer de att riskera böter på upp till 10 procent av den globala omsättningen under föregående räkenskapsår, och om de inte genomför förändringar så att de börjar följa reglerna kan böterna utökas till 20 procent av omsättningen.
Digital Markets Act kan komma att träda i kraft under våren 2023.

