Motigt kvartal

Fitbit: Smartklockan klar i tid till julhandeln

Fitbits försäljning dalar men man hoppas att den nya smartklockan ska vända trenden.

Publicerad Senast uppdaterad

Fitbit hade ännu ett dystert kvartal, med en försäljning på 353 miljoner dollar, mot 546 miljoner dollar samma kvartal förra året. Det första kvartalet var inte bättre, och företaget räknar med en förlust på helåret, så en ny produkt som väcker uppmärksamhet behövs verkligen från företaget. Rykten talar om att den kommande smartklockan från Fitbit drabbats av förseningar och egentligen skulle ha lanserats redan i våras.

I samband med bokslutet slår i alla fall Fitbits vd James Park att "smartklockan, som vi tror kommer att ge den bästa hälso- och fitnessupplevelsen i kategorin, ska finnas tillgänglig i god tid innan julhandeln och kommer att ge oss ett starkt andra halvår".

Klockan sägs ha en appbutik för tredjepartsappar från start, baserad på Pebbles teknik. Fitbit köpte resterna av den kraschade klocktillverkaren Pebble i slutet av förra året.

Att Fitbits aktivitetsarmband går trögt kan dels bero på att folks intresse för produktkategorin minskat, men lika gärna att behovet att uppgradera till ett nytt aktivitetsarmband inte är lika stort som för mobiltelefoner, och att de flesta som vill ha ett armband nu har det. Det tros vara samma fenomen som drabbat den stagnerade surfplatteförsäljningen.

Den 31 augusti har Fitbit en produktlansering på IFA i Berlin. Om det är den nya klockan eller andra produkter man kommer att visa upp då återstår att se, men Mobil är på plats och bevakar.

Källa