Nordiska försäljningsframgångar

Huawei P20 Pro säljer 17 gånger bättre än föregångaren

Åtminstone i vår del av världen har P20 Pro blivit en rejäl försäljningsframgång för Huawei.

Publicerad Uppdaterad

Huawei har skickat ut en pressrelease med uppgifter om den inledande försäljningen av Huawei P20 Pro i vår del av världen, och det beror naturligtvis på att det är rekord för företaget, både i antal förbokningar innan säljstart och i sålda enheter så här långt.

Sverige ingår i regionen Central- och Österopa och Norden för Huawei, och i denna region har man sålt 100 000 exemplar av de tre teleofnerna i P20-serien under månaden sedan telefonserien började säljas. Det handlar alltså om P20 Lite, P20 och P20 Pro.

– Sedan vi presenterade Huawei P20 Pro i slutet av mars har intresset av telefonen varit enormt. Redan under förhandsbokningen slog telefonen rekord och sedan dess har trycket varit stort. Inte minst på den nya gradientfärgen Twilight som visat sig varit betydligt mer efterfrågad än förväntat, säger Peter Lundkvist, marknadschef på Huawei Technologies i Sverige.

Man nämner också att Huawei P20 Pro sålt i 17 gånger fler exemplar än föregångaren P10 Plus. Troligen gäller även denna siffra regionen som helhet. Förutom att telefonserien i sig är mer populär än föregångaren beror det nog också på att Pro-modellen är mer populär i förhållande till den ordinarie varianten än vad P10 Plus var jämfört med P10. Orsaken till det lär vara att P20 Pro är den modell med trippelkamera som av många lyfts fram som den bästa mobilkameran som gjorts hittills, medan P20 har en mer ordinär dubbelkamera. Samma tendens har rapporterats av Samsung, där Galaxy S9 Plus med sin dubbelkamera varit mer populär än föregångaren S8 Plus på bekostnad av de ordinarie modellerna. I Huaweis fall började också P20 Pro säljas före P20.

Källa