Lurade av SMS "får skylla sig själva"

Publicerad Senast uppdaterad

Mobil har tidigare skrivit om företaget 3Call, som via massutskick av SMS försöker lura till sig pengar. Tusentals personer har råkat ut för SMS:en, där man uppmanas att ringa ett visst nummer för att få reda på vem "ens hemliga beundrare är".

Någon hemlig beundrare rör det sig naturligtvis inte om. Däremot får man betala dyrt för de fyra minuter det förinspelade telefonmeddelandet varar, som man kommer till när man slår det angivna telefonnumret.

Mobil har försökt nå personerna bakom skojarfirman, utan att lyckas.

Konsumentverket uppmanade tidigare personer som drabbats av denna typ av SMS att anmäla det hela till polisen.

Men nu visar det sig att polisen inte rubricerar det hela som straffbart enligt brottsbalken. Polisen i Linköping, som mottagit anmälningar, har beslutat att inte inleda förundersökning, eftersom "det inte finns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats".

- Det är inte bedrägeri. Är man så dum så man nappar på erbjudandet får man skylla sig själv, hävdar Lars Ljunggren, kriminalinspektör på polisen i Linköping.

Så du menar att det är ens eget fel om man blir lurad. Ansvaret måste väl ligga på företaget att tydligt ange att det faktiskt rör sig om reklam. Här blir man ju lurad att tro att det är ett SMS som är personligt riktat till en. Det borde väl vara bedrägeri.

- I och för sig. Men det är knappast något som är straffbart enligt brottsbalken. Det är snarare ful marknadsföring. Visst är det bondfångeri, men bedrägeri kan man inte rubricera det som, säger Lars Ljunggren.

Enligt Bertel Rennerfeldt, jurist på Konsumentverket, är SMS-utskicken i en gråzon. Konsumentverket har inlett en undersökning av fallet, för att utreda huruvida det bryter mot Marknadsföringslagen, eller inte.

- Det kan bryta mot paragraf 5 i Marknadsföringslagen som säger att det måste finnas en tydlig avsändare i reklam, att det måste anges att det är just reklam och finnas en tydlig uppgift om vad det kostar. Inget av det här uppfylls i SMS-utskicken av det här företaget, säger Bertel Rennerfeldt.

Det finns också en bestämmelse om att man inte får skicka direktreklam till konsumenter under 16 år. Denna bryter också företaget troligen mot.

Bara för några dagar sedan beslutade också EU-domstolen att reklam, bland annat via SMS, inte får skickas ut till personer som inte gett sin aktiva tillåtelse till detta.

Är det troligt att Konsumentverkets utredning kommer komma fram till att 3Call bryter mot Marknadsföringslagen?

- Det är svårt att säga vad som händer.

Men det är ju ganska uppenbart att företaget bryter mot lagen.

- Ja, det är ju oetisk marknadsföring iallafall, så det förslår.

Om 3Call bedöms har brutit mot lagen av Konsumentombudsmannen, KO, får företaget förbudsföreläggande. Det vill säga att de inte får fortsätta med den här typen av marknadsföring.

Om ett företag negligerar ett förbudsföreläggande tas ärendet vidare till Marknadsdomstolen, som då meddelar förbud plus ett vite på minst 200 000 kronor. Struntar ett företag i detta tas beslut att företaget tvingas betala vite löpande, för varje gång man bryter mot förbudet.

- Meningen med vitesbeloppet är att det ska vara kännbart för företaget, säger Bertel Rennerfeldt.

När undersökningen är klar, kan han dock inte svara på. Alla som råkar ut för denna typ av SMS uppmanas att anmäla det hela till Konsumentverket.