Nokia backar på växande mobilmarknad

Publicerad Senast uppdaterad

Gartners, IDC och Strategy Analytics är tre analysföretag som alla pekar ut dessa trender. I Europa tappar Nokia framför allt mark till Siemens och Sony Ericsson, enligt IDC. Strategy Analytics nämner även Samsung och Sagem som två tillverkare på frammarsch.

Alla analysföretagens siffror skiljer sig åt en del, och täcker olika marknader. Strategy Analytics siffror tar bara upp mobilförsäljningen i Västeuropa och här kan man se en ganska rejäla förändringar. Mobilförsäljningen ökade under tredje kvartalet med hela 23 procent jämfört med samma period förra året. Nokias marknadsandel har sjunkit från 51,2 procent till 42,1 procent. Även Motorola har tappat, från 7,8 till 6,3 procent.

Siemens har ökat sin marknadsandel till hela 17 procent från 9,5 procent samma period förra året. Det är framför allt lågpristelefonerna som Siemens blivit stora inom. Samsung ökade från 7,6 till 8,6 procent och Sony Ericsson från 4,0 till 6,6 procent.

Om man ser till försäljningen i hela världen har, enligt Gartner, Nokia 34,2 procent, Motorola 14,7 procent, Samsung 11,2 procent, Siemens 9,1 procent, LG Electronics 5,3 procent och Sony Ericsson 5,3 procent.