Operatörer erbjuder SMS-tjänster till företag
InfoBrain SMS riktar sig till företag som vill använda sig av SMS för att kommunicera med sina kunder eller anställda, eller för företag som vill erbjuda och ta betalt för egna SMS-baserade tjänster. Med tjänsten kan företag bland annat administrera grupputskick av information via SMS eller arrangera tävlingar och omröstningar. Dessutom kan tekniken användas för att skicka text, logotyper och ringsignaler via SMS.
Med denna typ av tjänst erbjuder alltså operatörerna ett gränssnitt till sina SMS-system. I Telias fall erbjuds företagen ett webgränsnitt till tjänsten samt ett eget kortnummer för SMS.
Systemet som Infobrain byggger på gör det även möjligt för företagen att ta betalt för sina tjänster. Kunderna betalar via sin vanliga telefonräkning, och operatören och tjänsteföretaget delar på intäkterna.
Detta är alltså ett första steg i att utveckla en affärsmodell i Sverige i stil med i-Mode i Japan. Fram tills nu har så kallade 071-nummer varit det allenarådande systemet för fristående SMS-tjänsteföretag att ta betalt för sina tjänster.
Dock har det nyligen framförts kritik mot att de svenska GSM-operatörerna väntas ta alltför stor andel av intäkterna. Enligt kritikerna ska Telia och Tele2 ta mellan 20 och 45 procent av intäkterna, att jämföra med motsvarande siffra i i-Mode som ligger på 9 procent. Denna generösa inställning hos den japanska i-Mode-operatören NTT Docomo anses vara ett av skälen till att mobil Internet-utvecklingen i Japan rönt en sådan stor framgång. Det krävs en ordentlig ekonomisk morot för att tjänsteutvecklingen ska ta fart.
Under Networks Telecommässan den 24-26 september kommer Telia InfoBrain SMS att användas för att sprida information om vad som händer på mässan till intresserade besökare.