-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Zero rating-tjänster stoppas
Operatörer måste behandla all datatrafik lika

Efter ett EU-beslut att all datatrafik ska behandlas lika, tvingas nu tre operatörer i Sverige sluta tillhandahålla sådana tjänster.
Svenska operatörer får inte längre erbjuda så kallade zero rating-tjänster, det vill säga tjänster där datatrafiken som förbrukas inte räknas och därmed inte påverkar den datamängd som hör till abonnemanget.
Beslutet kommer sig av EU:s så kallade TSM-förordning (Telecommunications Single Market) som slår fast att all internettrafik ska behandlas likvärdigt oavsett avsändare, mottagare, plattform eller innehåll. Det var i september 2021 som EU-domstolen meddelade att zero rating inte är tillåtet enligt EU:s regler då det strider mot principen att all datatrafik ska behandlas lika och därmed hindra operatörer från att prioritera utvalda tjänster utifrån affärsmässiga beslut.
Under hösten 2022 Inledde PTS en undersökning angående hur olika operatörer tillhandahåller zero rating-tjänster. Det är den undersökningen som slår fast att de operatörerna som har zero rating-tjänster måste sluta dessa senast 31 oktober 2023. Dessa operatörer inkluderar Telia, Telenor och Tele2.