-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
Svensk telekommarknad 2016
Rapport: Så förändras mobilmarknaden

Post- och Telestyrelsen sammanställer varje år en rapport om den svenska telekommarknaden. Nu har man släppt årets upplaga.
Rapporten visar framförallt att allt fler användare använder allt mer mobil data. Det totala antalet mobilabonnemang i Sverige har minskat något och stannar för år 2016 på 14,6 miljoner, en minskning med en procent jämfört med året innan. Antalet abonnemang som inkluderar både samtal och en datapott på minst 1 GB per månad ökar dock, med 15 procent till 7,7 miljoner.
Mera data
I de abonnemang som inluderar minst 1 GB datatrafik så har mängden förbrukad data per månad ökat jämfört med året innan. En genomsnittlig kund med ett sådant abonnemang förbrukade under 2016 4,5 GB per månad att jämföra med 2,9 GB under 2015. Antalet skickade sms och mms minskar, troligen beroende på att tjänster som Facebook Messenger och andra liknande appar tagit över den trafiken.
Den totala mängden mobildata som används ökade under 2016 med 35 procent jämfört med året innan trots att det totala antalet abonnemang i Sverige alltså minskar något.