Mobilt Bank-id för säkerhet

SEB först med bankapp för företag

SEB smyglanserade idag en bankapp för företagskunder. Banken är den första i Sverige med en sådan tjänst. Vi har testat appen och talat med Anders Carlström, Director Internet Banking, på SEB.

Publicerad Senast uppdaterad

– Appen ska utöka vår tjänst till företagskunder och göra det enkelt för dem att sköta sina bankärenden i mobilen. Alla är vana vid att göra det privat och många vill även kunna göra det i företaget. Nu kan de det, säger Anders Carlström.

Appen vänder sig främst till små- och medelstora företag. Vi hittade i vår genomgång av appen några funktioner som var mycket intressanta, bland annat att kunna direkt i mobilen skicka och attestera fakturor, skanna OCR-avi, räkna på offertbelopp eller även kolla upp ett företag. Uppskattat är att man diekt kan komma igång och använda appen utan att behöva bankdosan, förutsatt att man har ett aktiverat Mobilt Bank-id i telefonen.

– Mest intressant är att man kan attestera, vilket vi tror kommer att bli väldigt uppskattat, säger Carlström.

Vår genomgång innefattade bland annat betalningen av en faktura. Vi kan konstatera att funktionen är väl genomtänkt och att det gick snabbt och smärtfritt att betala fakturan.

Något som är nytt för SEB är användningen av Mobilt Bank-id för säkerhet. Banken arbetar nu även med att använda det i sin bankapp för privatpersoner.

– Mobilt Bank-id kommer inom närmaste månaderna till vår privatkundsapp, säger Carlström.

Det går även att logga in med den så kallade Digipass.

Appen finns i dag på App Store och Google Play.

Så här fungerar appen

När du öppnar appen får du möjlighet att legitimera dig via antigen Digipass eller Mobilt Bank-id. Väljer du Mobilt Bank-id öppnas Mobilt Bank-id-appen där du slår din kod. Sedan skickas du tillbaka till SEB Företag-appen. Har du inget Mobilt Bank-id måste du först skaffa dig ett sådant på din internetbank och aktivera det via Mobilt Bank-id-appen som du laddar ner i telefonen.

Med andra ord krävs inte att du har en bankdosa för att komma igång med appen, om du redan har ett Mobilt Bank-id.

När du har legitimerat dig ser du på startskärmen namnet på ditt företag med detaljer på dina olika konton i banken. Detta ingår i funktionen Bank. Där kan du även ta en bild på dig själv eller välja en bild i din telefon. Den bilden blir sedan bakgrunden till startskärmen.

Genom att klicka på ett visst konto får du detaljerad information om de olika kontohändelserna.

Där kan du lägga till ett nytt uppdrag, det vill säga en ny transaktion. Du kan knappa in uppgifterna – belopp, datum, avsändare, mottagare, meddelande och anteckning – eller helt enkelt skanna OCR-avin.

Det finns också en möjlighet att få en uppdragsöverblick: uppdrag som ska skickas, som ska attesteras eller som väntar på attest.

När du betalar en faktura genom att knappa in bank- eller postgironummer kommer företagets namn automatiskt upp. Du kan också välja att spara mottagare. När du har lagt till alla nödvändiga uppgifter hamnar uppdraget i attestinkorgen där du kan skicka betalningen. Betalningen bekräftar du genom Mobilt Bank-id.

Funktionerna som du alltid ser i nedre delen av skärmen är: Bank (se ovan), karta, verktyg, kontakt och inställningar.

Med funktionen karta ser du var du befinner dig samt var närmaste SEB-bankomaten finns.

Klickar du på verktyg får du tillgång till olika informationstjänster. En fiffig tjänst är offerträknaren, där du kan lägga in hur mycket lön du vill få ut för ett visst uppdrag, hur stora utgifter du har och sedan får ett förslag på den summa som du ska fakturera.

En annan bra funktion är företagsinformation. Där kan du skriva namnet på ett företag eller dess organisationsnummer och få information direkt i mobilen om företaget, inklusive kontaktuppgifter och en förteckning på styrelseledamöter. Informationen levereras av Infotorg.

Kontaktknappen ger dig tillgång till de telefonnummer som du behöver som företagskund hos SEB: snabbsaldo, personlig service och teknisk support. Det finns även en länk till SEBs Facebook sida. Där kan du även spärra kort och tycka till om appen.

Verktygslådan låter dig ändra olika inställningar, bland annat om appen ska komma ihåg ditt personnummer.

Är du inaktiv några minuter måste du logga in igen.