Snacka går ju!

Publicerad Uppdaterad

Visst är det bra att kunna bli nådd på mobilen var man än befinner sig. Men allt som oftast får mobiltelefonerna alltför stort utrymme när vi umgås med andra. Det är ingen ovanlig syn att mobilen placeras väl synlig på ett matbord eller på ett sammanträdesbord.

Inte heller är det ovanligt att människor svarar i sin telefon, trots att de är mitt inne i en diskussion med någon annan. Att vi bör stänga av mobilen på flygplan, sjukhus och inne på bibibliotek håller väl de flesta med om, men hur är det på banken och restuarangen.

Åsikterna går isär när det gäller var och när vi bör och inte bör använda oss av mobilen. En del tycker att det är helt okej att tala i mobilen på bussen, medan andra tycker att telefonpratande är en privat sak som inte bör ske på offentliga platser.

- Eftersom mobiltelefonen är en relativt ny uppfinning i samhället, så saknas det vedertagen praxis för hur vi ska bära oss åt med den, säger Magdalena Ribbing, journalist på Dagens Nyheter och författare till Nya Etikettboken utgiven på DN-förlag.

Magdalena Ribbing säger att hon brukar likna mobiltelefonen vid små keldjur som folk inte kan släppa ifrån sig. Istället får de alltför stor uppmärksamhet, placeras i centrum överallt och tillåts störa när som helst och var som helst.

Mobilen inte viktigast på jorden

Mobiltelefonen är givetvis ett praktiskt redskap, men den är inte viktigast på jorden och den får inte ta över allt annat. Den har faktiskt en avstängningsknapp. Och de flesta av oss har nån typ av mobilsvar som tar hand om våra samtal när vi inte är tillgängliga.

- Jag tycker att det är utomordentligt ohövligt att svara i telefonen, när man till exempel sitter och pratar med människor på krogen, säger Magdalena Ribbing. Många tittar dessutom efter numret på telefonens display, innan de svarar, som om de ska se efter om den som ringer är mer värd att tala med än den de är ute tillsammans med. Det är som om folk är så imponerade av sin egen telefon att de hela tiden måste visa upp den.

Magdalena Ribbing kan förstå att det i vissa situationer kan vara nödvändigt att ha mobilen på även offentligt. Ibland när vi väntar ett viktigt samtal, kan det vara nödvändigt att svara i mobilen. Men då ska man be om ursäkt innan man svarar och sedan gå åt sidan och snabbt få samtalet avklarat.

Främmande människor ska inte behöva lyssna på allt som vi har att säga till den som ringer. Tyvärr är det istället så att människor som talar i mobiltelefon ofta höjer sin röst för att det är dåliga mottagningsförhållande på exempelvis krogen eller i bussen.

- Folk gör sig otroligt löjliga när de sitter på bussar eller i tunnelbanan och med hög röst berättar för den de talar med vilken station de befinner sig på eller att de kommer hem om en kvart, säger Magdalena Ribbing.

Restaurangbesökare uppmanas att stänga av mobilen

På de flesta restauranger ses det som oartigt att ha mobiltelefonen påslagen vid matbordet. Inte nog med att inkommande samtal stör det egna sällskapet, utan även restaurangens övriga gäster tvingas lyssna på ettriga ringsignaler eller högljudda käcka melodier.

Fredrik Bengtsson som är restaurangchef på Riche i Stockholm menar att de helst skulle vilja ha det helt tyst i matsalen, men att de inte kan förbjuda en gäst att ha mobilen påslagen. Istället finns små diskreta anslag med texten '' Ärade gäster. För allas trevnad var vänlig stäng av mobiltelefonen" uppsatta på dörrar och väggar. Även i menyerna uppmanas gästerna att stänga av sina telefoner.

- Jag tycker att det är fruktansvärt när någon i ett sällskap sitter och pratar i sin telefon, säger Fredrik Bengtsson. Men samtidigt har jag en viss förståelse under lunchtid om det är samtal som rör driften av ett företag. Nu ligger ju vi här vid Birger Jarlsgatan och har därför många gäster som arbetar inom bank och finans, som kanske måste ha mobilen på. Jag skiljer faktiskt lite på lunch och middag.

Enormt okynnesringande

Roland Tedenrud, som är bankdirektör på Nordbanken, tycker att telefonen gott kan stängas av i alla typer av offentliga lokaler, till exempel banker, postkontor och butiker. På restauranger där människor sitter för att njuta och koppla av borde det vara helt självklart att stänga av mobilen.

- Nyttan med telefonen blir inte mindre av att du använder den med förstånd, menar han. Det är störande för alla när det ringer hela tiden. Det finns ju faktiskt svarsbrevlådor.

Roland Tedenrud menar att det är ett enormt okynnesringande i mobiltelefonerna hela tiden. Han kan förstå om samtalen har med affärer och jobbet att göra. Men samtidigt menar han att det är viktigt att stänga av telefonen när man till exempel sitter ned med en affärskund, för att inte kunden ska känna sig oviktig.

- Det är som om det har blivit en sport hos många att visa upp hur efterfrågade de är, säger Roland Tedenrud. Ofta är det ungdomar som sitter och ringer i sina telefoner var de än är. Ärligt talat förstår jag inte hur de har råd. Behovet att ringa kan inte vara så stort att man måste göra det i busskön eller på restaurangen.

Mobilen bra som nödtelefon

Att mobilen är bra som säkerhet om det skulle inträffa en trafikolycka eller om man skadar sig ensam ute i skogen håller Roland Hedenlund absolut med om. Han har själv en mobiltelefon som han använder förnuftigt. På affärsresor kollar han av inkomna meddelanden med jämna mellanrum, och ringer själv upp när han har tid. På så sätt slipper han störas, men kan ändå vara tillgänglig.

Kanske vi alla borde tänka över vårt mobilbeteende. Handen på hjärtat, så har det väl hänt att man ringt eller svarat offentligt då och då. Det är praktiskt att kunna bli nådd, var man än är. Men om det ringer hos många i en tunnelbanevagn eller på en restaurang, kan det i längden vara påfrestande.

Nu när mobiltelefonerna blivit så vanlig så att i stort sett alla har en, kan det hända att telefonens status sjunker.

- Snart kan det bli så att man visar sin status genom att inte vara tillgänglig dygnet runt, menar Magdalena Ribbing. Vi kommer säkert ha varsin mobiltelefon även i framtiden, men använda den på ett mer vettigt sätt. Och inte låta den ta över allting annat. Människorna som vi umgås med är viktigare än att svara i telefonen.

Viktiga samtal

Det finns egentligen flera sätt att vara tillgänglig på, utan att störa sin omgivning alltför mycket.

Den som har en telefon med vibratorfunktion, kan stänga av den vanliga ringsignalen, och placera telefonen i en ficka så att det känns när det ringer. När det sedan ringer är det artigast att ursäkta sig, gå åt sidan och få samtalet avklarat så snabbt som möjligt. Det är alltså inte tal om några långa samtal om ditten och datten, utan enbart det viktigaste bör avhandlas i såna här lägen. För att inte verka kort mot den som ringer kan det vara klokt att tala om att man sitter upptagen i en middag, och bara kan tala om det som är viktigt.

Det allra bästa är naturligtvis att stänga av mobilen helt och hållet och koppla samtalet vidare till din röstbrevlåda eller till någon annan som kan ta samtalet i ditt ställe.

Ringa offentligt

Skulle du själv behöva kontakta någon när du sitter på en buss eller på en restaurangen är det diskret och smidigt att skicka SMS-meddelanden istället för att ringa. Då slipper du också störa den du söker kontakt med. Han eller hon kan istället läsa ditt meddelande när det passar honom eller henne.

I trafiken

Om du måste använda din mobiltelefon när du är ute och kör bil, gör du klokt i att skaffa dig en handsfreeutrustning, så att du kan ha båda händerna fria trots att du talar i telefon. Det allra bästa är naturligtvis att stanna till vid vägkanten under tiden som du talar i telefon.

Många använder handsfree även när de är ute och går på stan. Se upp så att du inte tappar koncentrationen helt och går rakt ut på gatan.

Låna mobiltelefon

Eftersom det fortfarande är relativt dyrt att ringa mobilt, så bör man enbart i nödfall be om att få låna någon annans mobiltelefon för att ringa. Om man ringer från någon annans mobiltelefon ska man fatta sig kort. Blir samtalet långt är det lämpligt att erbjuda den som lånat ut telefonen ersättning för samtalet.

Att svara

Artigast är att svara med sitt namn, sitt företagsnamn eller både och. Alltså precis som i den vanliga telefonen. Skulle du vara omgiven av obekanta och inte vill avslöja vem du är, kan det gå för sig att svara med ''hallå" eller enbart förnamnet.

Fredrik Bengtsson, restaurangchef på Riche i Stockholm, uppmanar sina gäster att stänga av mobilen i matsalen.

- Vi kan aldrig förbjuda en gäst att ha mobilen på , säger han, men helst skulle vi vilja ha det helt tyst. Det stör alla gäster om det ringer hela tiden.

- Nyttan med telefonen blir inte mindre av att du använder den med lite förstånd, menar Roland Tedenrud.

- Jag tycker att det är upp till var och en om de vill prata på bussen eller i tunnelbanan, säger Lena Berge, studerande på Internationella gymnasiet i Stockholm. Men på skolor, biogarfer, teatrar och restauranger tycker jag inte att man ska ha mobilen på. Sen beror det lite på vad det är för typ av restaurang. Är det en enklare pizzeria eller på Mc Donalds så är det okej. Det beror lite på stämningen. När man kör bil är det ganska galet att prata i telefon, om man inte har handsfree. Sen tror jag att det är dåligt för koncentrationen även om man har handsfree.

- Jag tycker inte att man ska använda mobilen på restauranger, teater och bio, menar John Lindholm, som jobbar på H&M. Och som nu när jag ska i väg till röntgenavdelningen på sjukhuset, så ska man inte ha den på. På tunnelbanan eller bussen tycker jag att det beror på om man väntar några viktiga samtal. Har man den på där så tycker jag att man kan sänka volymen lite. Just nu har jag min telefon avstängd eftersom jag inte väntar några samtal.

- Jag tycker att det är hemskt ovårdat att tala i mobiltelefon i offentliga lokaler, säger Tuva Lundberg, innehavare av en antikaffär vid Odenplan i Stockholm. Biografer, restauranger och i tunnelbanan är platser där man inte bör tala i mobiltelefon.

Det är det värsta jag vet när folk inte har vett att gå ut och prata när det ringer och de står inne i en butik. Eftersom jag själv har en butik så vet jag att det är jättemånga som stannar kvar inne i butiken och bara pratar på med hög röst.