Stadium, Statoil och Mcdonalds testar Facebooks Check-in annonser
Nu lanseras Facebooks positionsannonser Check-in Deals i Sverige. Först ut är stora kedjorna Statoil, Mcdonalds och Stadium.
Facebook Check-in Deals är en del av Facebooks satsning på position och positionsbaserad marknadsföring. Användarna checkar in med Facebook-appen vid en butik eller restaurang och får då tillgång till erbjudanden som till exempel en gratis milkshake vid köp av en meny, som Mcdonalds erbjuder idag.
Tjänsten har funnits i USA en tid och nu kommer den alltså till Sverige. Positionsbaserade erbjudanden har länge spåtts bli populärt och när nu Facebook lanserar möjligheten så lär många fler svenska företag börja testa möjligheterna.
Men det kommer troligen att behövas några försök för de flesta aktörer att hitta rätt sätt att använda den nya kanalen och integrera den med andra försäljnings- och marknadsföringskanaler.
Det finns flera andra ktörer som erbjuder ungefär samma sak som till exempel välkända Foursquare eller svenska Rabble.