Supertest GPS

GPS-navigator i bilen har blivit ett måste för såväl taxichaffisar som den normal-vilsne föraren. Vi har gett oss ut på slaskiga vårvintervägar och hårdtestat 13 olika navigatorer.

Publicerad Senast uppdaterad

av Tomas Nilsson

Det finns många produkter att välja mellan för den som vill slippa köra fel. Utbudet av mobila GPS-lösningar eller PND (Personal Navigation Device) till bra priser har nästan fått biltillverkarna att ge upp satsningen på GPS som originaltillbehör på vissa marknader. En smartphone kan också bli en bra navigator, så ett par sådana lösningar hittar du också i månadens supertest.

Format och fästen

En GPS är inget du vill lämna kvar i bilen - försäkringen täcker sällan dyr elektronik som saknar stöldskydd och navigatortillverkarna har inte kommit lika långt som bilstereobranschen på det området. Samtliga enheter i testet är konstruerade så att du enkelt kan lossa dem från fästet och ta med dem när du lämnar bilen.

Samtliga tillverkare har också valt sugproppsfästen som monteras innanför vindrutan - en lösning som fungerar bra och innebär att du slipper göra åverkan på bilen. Det är också en ganska enkelt manöver att flytta navigatorn från en bil till en annan. Acer D150 levereras med testets i särklass mest otympliga fäste. Armen är ledad i två axlar, så det är inga problem att hitta en bra vinkel, men den stora plastdockan som själva mottagaren klickas fast i känns inte motiverad.

Sonys docka har liknande utformning, men är både smidigare och har en inbyggd TMC-mottagare. Även Tomtom har valt lösningen med en docka, en variant som är ännu något mindre än Sonys. Tomtom har också samlat alla anslutningar i dockan så att du slipper koppla in sladdar när du sätter dig i bilen. Praktiskt. Acer, Garmin c310 och Nüvi 350 samt Sony NV-U70T levererar ström via fästet och Sony har dessutom anslutningen för extern antenn i dockan.

Magellan Roadmate 800, LG LN400, Route 66 och Mio 269+ använder en svanhals mellan sugproppen och fästet. Svanhalsen är enkel att böja till rätt läge, men har också en liten nackdel. Medan övriga fästen är stumma är det en aning svikt i svanhalsarna, så om du kör på en ojämn väg börjar speciellt Magellans navigator att svänga fram och tillbaka.

Garmins fästen har alla en kulled. Det ger ungefär samma inställningsmöjligheter som de tvåaxlade fästena från Sony, Tomtom och Acer, men jag upplever det som något enklare att hitta ett bra läge. När det gäller formatet på själva mottagaren är Garmin Nüvi 350 en vinnare. Skärmen har samma storlek och upplösning som de flesta mottagarna i testet, men Garmin har lyckats minimera ytorna runt skärmen samtidigt som enheten är riktigt tunn med sina 22 mm. Nüvi 350 är utöver smartphone-lösningarna den enda enheten i testet som ryms bekvämt i innerfickan.

Formen på övriga Garmin-modeller och enheterna från Acer, Sony och Tomtom för tankarna till en bildrörs-tv i miniatyr. Trots små mått i övrigt är djupet på Garmin StreetPilot i3 för stort för att ge ett riktigt bra betyg. Mio, LG och Magellan är tunnare, men har ganska stora ytor runt skärmen med knappar för olika funktioner. Mio 269+ levereras även med en hållare för cykelstyret.

Vinnare: Garmin Nüvi 350

Skärm

QVGA-skärmar på 3,5 tum dominerar i testet. Skärmen på LG LN400 har även den QVGA-upplösning, men är störst med sina 4 tum. Något färre pixlar har Garmin StreetPilot i3 och Megellan Explorist XL med 220x176 pixel. Den lilla skärmen på StreetPilot i3 är skarp, men kan vara svår att läsa på långt håll. Minst skärm och lägst upplösning har Route 66 på Nokia 6681.

I bilen är det viktigt med en skärm som är lättläst under olika ljusförhållanden. Den får inte heller ge ifrån sig för mycket ljus vid nattkörning så att föraren får försämrat mörkerseende. Samtliga enheter i testet har olika färgscheman som ger bra läsbarhet vid dag- respektive nattkörning.

Enheterna från Garmin och Magellan använder data över solens upp- och nedgång på olika platser för att växla mellan natt- och dagfärger. Sony har valt att förse enheten med en ljussensor - en lösning som också tar hänsyn till vädret och därför ger en något bättre träffsäkerhet så länge sensorn inte är skymd. På övriga enheter måste du byta färgläge manuellt.

Solen kan som bekant göra det svårt att läsa vissa typer av skärmar, men lyckligtvis har alla tillverkare valt ljusstarka TFT-skärmar som funkar bra under alla ljusförhållanden. Magellans enheter saknar antireflexbehandling på skärmarna och LG LN400 är tillverkad i en högblank svart plast. De glansiga ytorna ger tyvärr irriterande reflexer ibland. Magellan skickar med ett antireflexbehandlat skärmskydd till Roadmate 800, så glöm inte bort att montera det.

Vinnare: LG LN400

GPS

Det skiljer faktiskt en hel del mellan de olika enheterna när det gäller GPS-mottagarens känslighet. Grovt kan man dela in dem i två grupper - de med respektive utan SirfIII-chipset. SirfIII-mottagare har en högre känslighet och kan också räkna ut positionen från signaler med större störningar, till exempel en signal som tas emot efter att den studsat mot något.

Garmin nüvi 350, Magellan Roadmate 800, Route 66 och Mio 269+ är utrustade med SirfIII och skillnaden i prestanda är ganska påtaglig i vissa situationer. På de flesta vägar fungerar samtliga mottagare utan anmärkning, men på smala gator inne i stan händer det ibland att mottagarna utan SirfIII tappar signalen från satelliterna.

Bäst signalstyrka enligt staplarna i displayen hade Garmin nüvi 350 tätt följd av Magellan och Mio. Garmin vann också i grenen att snabbt bestämma positionen efter start på en ny plats, men bara i snitt 3 sekunder snabbare än Magellan.

SirfIII innebär ett stort lyft jämfört med övriga mottagare, men inom de båda grupperna är skillnaden nästan försumbar.

Vinnare: Garmin Nüvi 350

Navigator och extrafunktioner

Acer D150

Acers navigator använder programvaran Destinator DS på en Windows CE-plattform. Förutom pekskärmen finns det ett antal knappar och en styrspak på fronten som du kan använda för att reglera ljudvolymen, zooma i kartan och navigera bland olika menyval. Kartor och programvara ligger förinstallerade på ett SD-kort, så det går snabbt att komma igång. All programvara och alla kartor följer också med på CD så att du kan installera om SD-kortet eller använda ett större kort än det medföljande.

En enkel manual finns inbyggd i systemet, men någon tryckt instruktionsbok för navigatorn finns inte. Det märks också tydligt att hårdvaran och navigationsmjukvaran är utvecklade av olika företag eftersom de behandlas av två olika manualer. Det enkla "kom igång"-bladet som medföljer nämner inte med ett ord hur mjukvaran fungerar.

Gränssnittet är inte det bästa i testet, men det gör jobbet. Sökfunktionerna är bra med stöd för postnummer, adresser och korsningar. Bra är också möjligheten att synkronisera med Outlook så att du har tillgång till hela adressboken i navigatorn. Tyvärr är översättningen dålig på sina ställen. Texten "Driv" istället för "Kör" är nog det mest irriterande exemplet. I bilen är Acer en tydlig och bra vägvisare.

En brist är att namn på vägar och platser bara skrivs ut i den tvådimensionella kartan, men även i 3D-läget kan du se namnen i statusfälten. Bokstäver och siffror matas in en tangentbordsbild på skärmen. Tangenterna är uppradade i bokstavsordning och är ganska små till ytan, så en handdatorpenna underlättar inmatningen. Acer D150 talar med en mansröst som är tydlig och verkar vara på lagom gott humör. Instruktionerna kommer med bra timing och innehåller inte de språkfel som finns i menyerna. Kartan kommer från Navteq och innehåller de skandinaviska länderna.

Garmin StreetPilot i3

StreetPilot i3 är testets minsta och billigaste navigator. Tillsammans med Magellan Explorist XL och Route 66 hör den till de enheter som saknar pekskärm. Trots formatet finns alla viktiga funktioner för att hitta rätt med bilen. På fronten finner du två knappar på var sin sida om ett rullhjul. Den vänstra knappen öppnar och stänger menyer och den högra knappen är enhetens strömbrytare. Rullhjulet används för att zooma, bläddra och bekräfta menyval och för textinmatning.

Tyvärr är rullhjulet en väldigt tidsödande metod för att mata in text, men med postnummersökning går det lite snabbare. Gränssnittet är avskalat och snyggt. Funktionerna är få, men i gengäld känner jag att jag kan hantera alla viktiga funktioner utan att behöva öppna manualen.

Du kan se gatunamn i både 2D- och 3D-läge och enheten väljer en bra zoomnivå och visar detaljbilder på de svängar du ska göra. Röstinstruktionerna är en av enhetens styrkor - språket är bra och ljudet är tydligt. Tyvärr har Garmin gömt volymkontrollen inne i menysystemet, så det finns inget bra sätt att ändra volym under färd om du är ensam i bilen. StreetPilot i3 innehåller en skandinavienkarta från Navteq.

Garmin StreetPilot c310

Streetpilot c310 är större och tyngre än i3, men kartmaterialet är detsamma och man känner igen sig i gränssnittet som i c310 styrs med pekskärm. En viktig skillnad är att textmenyerna har ersatts av en ikonmeny och de flesta menyval är tillräckligt stora och tydliga för att man ska kunna manövrera enheten med normalstora fingrar.

Volymen har fått en egen ratt på sidan av navigatorn, så du behöver inte använda pekskärmen eller leta i några menyer för att justera. Sökfunktionerna motsvarar de som återfinns i i3-modellen, men det går mycket snabbare välja rätt alternativ med pekskärmen. C310 är snabb i menyerna och något kvickare än i3-modellen på att föreslå en ny väg om du kör fel.

Garmin nüvi 350

Efter att ha testat StreetPilot i3 och c350 känner jag snabbt igen mig i gränssnittet på nüvi 350. Två funktioner har tillkommit i huvudmenyn - "Färd" och "Trafik". Om du köper till en radiomottagare för trafikmeddelanden via RDS-TMC, ett tillbehör som går löst på ca 2 000 kr, kan nüvi 350 varna för köer, vägarbeten och olyckor i din väg och rekommendera alternativa rutter.

Ett tryck på "Trafik"-ikonen visar en lista på alla meddelanden som är aktuella just nu och du kan titta närmare på varje meddelande och låta navigatorn rita in dem på kartan. Möjligheten att planera färdvägen efter trafiksituationen kräver inga extra åtgärder från användaren och kan spara riktigt mycket tid. Ikonen "Färd" öppnar en meny med olika funktioner som Garmin tycker är bra att ha på resan.

Du hittar mp3-spelare, bildvisare, världstidsur, mått- och valutaomräknare, en ljudboksspelare som klarar DRM-skyddade böcker från Audible.com och en miniräknare. Speciellt mp3-spelaren är av enkelt snitt även om den innehåller en bra sökfunktion, men omräkningsprogrammen kan vara behändiga liksom ljudbokspelaren - en ganska ovanlig funktion i såväl rena navigatorer som smartphones och handdatorer.

En riktigt användbar funktion i nüvi 350 är talsyntesen, eller text-to-speech som Garmin väljer att kalla den även på svenska. Övriga navigatorer i testen har full koll på vilka gator du kör på och presenterar det i bra och tydlig text på skärmen, men rösten säger bara "om 300 meter sväng vänster".

Talsyntesen läser också upp gatunamnen, så i nüvi 350 blir meddelandet istället exempelvis "om 300 meter sväng vänster till Vasagatan". I de flesta situationer räcker avstånd och riktning gott, men jag gillar att den också läser upp namn. Det gör att jag kan hålla ögonen på trafiken och leta efter de namn navigatorn nämner bland vägskyltarna. Datorröstens uttal är inte alltid perfekt, men trots en stunds medvetna provokationer hittade jag inga gatunamn som den helt misslyckades med.

LG LN400

Vid en första anblick finns det stora likheter mellan LG LN400 och Acer D150. Båda navigatorerna kör Destinators programvara, men LG har förädlat gränssnittet med några egna finesser. På vardera sidan om skärmen finns röda och blå lysdioder som varnar när det är dags för en sväng.

När 500 meter återstår blinkar det blått på "rätt" sida av navigatorn och när det är 30 meter kvar tar den röda lysdioden vid. LG har också tagit fram en komplett svensk manual som behandlar både hård- och mjukvara i samma skrift. Den stora fyrtumsskärmen på LG gör att pekskärmen blir lättare att använda. LG har satsat på textinmatning med multitap, som på en mobil, så ytorna att trycka på har en bra storlekt. Synd att man inte tagit steget fullt ut och även lagt in T9.

Instruktionerna är bra och ljudet tydigt om än inte i toppklass. LG LN400 saknar hörlursuttag och om du är ute efter extrafunktioner är Acer, Mio eller Garmin nüvi bättre val. Som ren navigator gör LG LN400 ingen besviken. Gränssnittet blir, mycket tack vare den stora skärmen, riktigt smidigt att arbeta med. Tillsammans med Garmin nüvi är LG också snabbast med att räkna ut rutter och, inte minst viktigt, snabb med att föreslå en ny väg om du kör fel. Till minuskontot skrivs att inställningsmöjligheterna är ganska begränsade och att gatunamn saknas på kartan i 3D-läge.

Magellan eXplorist XL

Explorist XL är en GPS för många olika användningsområden. Som enda GPS i testet är den vattentät och passar därför minst lika bra i båt eller på MC som i bilen. Skärmen är stor och enheten är klädd med ett gummiskikt som ger ett tåligt intryck. Även knappar och styrspak är tillverkade i svart gummi och har en bra och distinkt känsla.

Bakgrundsbelysningen aktiveras med en knapp på sidan av enheten och lyser upp både skärm och knappar. Eftersom XL ska klara olika sorters användning är den fylld med funktioner. Naturligtvis har den körinstruktioner, men tyvärr inte någon röst som talar. Det finns också möjlighet till nautiska enheter och navigation till sjöss, funktioner för skattjakt och visning av olika koordinatsystem.

Gränssnittet på XL känns inte riktigt lika genomarbetat som övriga enheters. Ett exempel är typsnittet i menyerna (Comic Sans) som varken är speciellt lättläst eller passar in i formgivningen i övrigt. De många funktionerna gör att du får räkna med att tillbringa en tid i manualens sällskap för att få ut det mesta av detta instrument. Inga kartor finns laddade från början, men du kan föra över kartor ur Magellans Mapsend-serie till SD-kort och använda i XL.

Såväl vägkartor som sjökort, topografiska kartor och fastighetskartor finns att köpa som tillbehör. I testet använde jag Mapsend DirectRoute Europe, pris ca 2 100 kr, som innehåller Navteqs europakarta. För en komplett navigatorlösning behöver du mottagaren, en kartprodukt, minneskort, hållare och kablar. Totalpriset hamnar lätt uppåt 9 000 kr, men du får i gengäld en mottagare som ser riktigt tuff ut och fungerar både på och utanför vägen. Kanske något för Hummer- eller Land Rover-ägare?

Magellan Roadmate 800

Roadmate 800 är en hårddiskförsedd navigator som rymmer hela 20 GB. De gör att ett ganska stort utrymme är ledigt för dina egna bilder och musikfiler. Kartor för Västeuropa ingår, men även USA finns installerat på hårddisken och går resan dit kan du köpa en upplåsningskod och få tillgång till kartorna direkt.

Sökfunktionen i Roadmate 800 har en smart finess som kallas Quickspell. När du till exempel matar in namnet på staden som din destination befinner sig i skuggas alla bokstäver som inte passar in på något namn i databasen. Börjar du med S som i Stockholm försvinner lite knappt hälften av bokstäverna och det blir mycket enklare att träffa rätt med fingret på bokstav nummer två. Risken att stava fel blir minimal.

Menyerna är innehållsrika och du kan anpassa allt från färgschemat till hur stor vinkel du kan tänka dig att avvika från färdvägen för att besöka en sevärdhet. Roadmate 800 är utvecklad i samarbete med hyrbilsföretaget Hertz med målsättningen att alla snabbt ska kunna komma igång och använda navigatorn. Jag tycker inte att Magellan har lyckats helt och det blir inget toppbetyg när det gäller användarvänlighet.

Det tar en stund att utforska alla möjligheter i navigatorn men antalet funktioner och inställningsmöjligheter imponerar när man väl tagit sig över den första tröskeln. Skärmbilderna på Roadmate 800 innehåller mycket information och blir lätt lite plottriga. Något som däremot underlättar handhavandet är de tydliga knapparna.

Det finns en rejäl styrplatta och stora, bakgrundsbelysta knappar för zoom, för att öppna och stänga menyer, för att växla mellan olika vyer och slutligen en knapp som stänger av ljudet. Den inbyggda högtalaren når inte upp till samma klass som hos konkurrenterna. Det är inga problem att få tillräckligt hög volym, men ljudet låter lite vasst och ansträngt. Körinstruktionerna är det däremot inget som helst fel på.

Mio 269+

Om vill ha maximalt antal funktioner för pengarna är Mio 269+ ett intressant alternativ. Programvaran kommer från Navigon och körs på Windows CE. Kartorna kommer från Teleatlas och täcker Västeuropa. Förutom Navigon-programmet innehåller enheten en mp3-spelare, bildvisningsprogram, kalkylator, mått- och valutaomvandlare och adressbok. Den sistnämnda kan du synkronisera med datorn via USB-kabel.

Mios mp3-spelare är testets bästa och även om det är långt kvar till den funktionalitet som man är van vid från Winamp eller en Ipod finns bra inställningsmöjligheter och stöd för spellistor i m3u-format. Bildvisaren, kalendern, adressboken och räknaren bjuder inte på några större överraskningar, men gränssnitten är snygga och funktionerna känns väl integrerade i enheten.

Ett plus är att du kan ta backup på SD-kortet från din digitalkamera till hårddisken i Mio 269+. De svenska instruktionerna är vettigt skrivna, men tyvärr har Mio i likhet med Acer inte samlat allt i en manual. Navigons programvara i Mio-version har många funktioner. Vill du ändå maximera enkelheten finns möjligheten att köra navigatorn i "Standardläge". Då döljs de mer avancerade funktionerna.

Gränssnittet är överskådligt om än inte riktigt lika intuitivt som hos Garmin. Jag behövde en stund med manualen för att förstå funktionen hos alla olika ikoner och grafiska element. 3D-vyn saknar gatunamn, men i 2D-läge är kartan mycket bra. En kul detalj är att många bensinstationer, restaurangkedjor och andra företag presenteras med sin logotyp som en liten ikon i kartan. Det ger en snabbare överblick och skymmer kartbilden mindre än om hela namnet skrivits ut.

En funktion som återfinns i flera navigatorer är inställningen för vilken typ av fordon du färdas i. De vanliga alternativen är bil, taxi eller utryckningsfordon. Mio har utökat funktionen med vägval anpassade för cykel, MC, lastbil, långsamgående fordon och fotgängare. En trådlös fjärrkontroll följer med. Mottagare för trafikmeddelanden är tillbehör precis som hos Garmin Nüvi 350, men priset för TMC-modulen till Mio är lägre med sina ca 900 kr.

Route 66 Mobile 7

Installationen av Route 66 på Nokia 6680 går smidigt - det enda som krävs är att trycka in minneskortet, så finns programmet på plats i mobilen. Navigatorprogrammet får GPS-signal via bluetooth från den medföljande mottagaren, så du behöver två separata enheter i bilen med var sin strömförsörjning på långa resor.

Route 66 Mobile 7 skall fungera på Nokias Series 60-mobiler N70, N90, N91, 3230, 6260, 6600, 6630, 6670, 6680, 6681 och 7610. Vi lyckades dock aldrig att få igång programmet på N70 trots uppdatering av både mobil och navigatorprogram. På 6680 fungerade Route 66 däremot fint och trots att pekskärm saknas går textinmatningen smidigt på mobilens knappsats. Ruttberäkningen är snabb och kartan visas i aningen 2D- eller 3D-vy. Route 66 hämtar trafikinformation via GPRS så att rutten kan läggas om när det uppstår köer och hinder i din väg. Du betalar bara operatörens GPRS-taxa för dataöverföringen. Ljudet är klart och tydligt och du kan välja mellan färd i bil eller till fots när du navigerar.

Sony NV-U70T

Sony har inte samma långa tradition på GPS-området som Garmin eller Magellan, men med produkter som NV-U70T behöver elektronikjätten inte skämmas. Kartmaterialet täcker Västeuropa och en TMC-mottagare ingår i priset. Sonys mottagare har en lite speciell egenskap - ett tvåvägs högtalarsystem. På fronten sitter diskanten och en högtalare på baksidan av navigatorn tar hand om de lägre frekvenserna. Ljudet är bra, men flera andra mottagare i testet håller samma klass.

Programvaran kommer från Navigon, men Sony har valt att skala bort ett antal funktioner jämfört med Mio. Den snygga 2D-kartan med företagsloggor finns dock kvar som tur är. Textinmatningen på Sony NV-U70T är mycket bra. Du kan välja mellan skärmtangentbord med alla bokstäver eller multitap.

Gränssnittet är lite renare än på Mio och därmed både snyggt och lättanvänt. Några ikoner är lite kryptiska och kräver en titt i manualen, men det krävs inte många minuter för att lära sig alla funktioner. Namn på gator saknas i 3D-läget. NV-U70T är en mycket komplett navigator med stort kartinnehåll och den mycket användbara funktionen för planering av färden utifrån trafikläget. Den bjuder dock inte på några extrafinesser som musikspelare eller fotoalbum.

Tomtom Go 500&700

Enheterna från Tomtom är mycket lika varandra, men några skillnader finns. Den viktigaste är kartan. 500-modellen använder SD-kort och levereras med en karta över Skandinavien och över de största vägarna på kontinenten. 700-modellen har en inbyggd hårddisk och innehåller detaljerade kartor för hela Västeuropa. Tomtom Go 700 levereras dessutom med en trådlös fjärrkontroll.

Tomtoms mottagare än ensamma i testet om att vara utrustade med Bluetooth. Det gör att du kan använda navigatorn som handsfree och ringa samtal och skicka SMS via pekskärmen. Det är mycket enkelt att para ihop mobilen med navigatorn för att använda handsfreefunktionen och få åtkomst till adresser och telefonnummer i mobilens telefonbok. Något som kan vara klurigare är att få igång en Internetanslutning. Tomtom har ett antal tilläggstjänster som kräver en GPRS eller 3G-anslutning, men jag lyckades inte få det att fungera med de automatiska inställningarna.

Efter att ha matat in manuella inställningar från operatörens hemsida fungerade däremot allt perfekt. Trafikinformation, väder, hastighetskameror och rundturer är sådant som du kan ladda ned via mobilen. Priset för ett års abonnemang på trafikmeddelanden är ca 280 kr för Sverige eller 750 kr för alla länder i Europa där tjänsten är tillgänglig. Tomtoms navigationsprogramvara är inte den snyggaste, men den är föredömligt enkel att använda.

Den största bristen är att ytan för varje bokstav när du matar in text är väldigt liten. Det är inte fel att ha en handdatorpenna eller någon annan lämplig spets till hands att trycka med. En svensk manual med tydliga bilder följer med. Ljudet och röstinstruktionerna som följer med Tomtom är bra, men om du vill ha lite roligare på dina resor kan du köpa till fler röster. Tyvärr finns inga tilläggsröster på svenska, men kan du tänka dig engelskt tal finns exempelvis instruktioner på skotsk dialekt, från maffians limo-chaufför eller upplästa av John Cleese. Priset på rösterna ligger på 50 - 100 kr. Ljudstyrkan i Tomtoms mottagare anpassar sig efter bilens hastighet.

Vinnare: Mio 269+

Vinnaren

I en jämn och spännande kamp kniper Garmin nüvi 350 förstaplatsen. Den har en enkel och smidig form som gör att den platsar i de flesta bilar och i de flesta fickor. GPS-mottagningen är den bästa i testet och talsyntesen är en riktigt bra finess. Gränssnittet är både snyggt och användarvänligt trots rikligt med funktioner. Smolket i glädjebägaren utgörs av priset som är i högsta laget, speciellt om du också vill ha TMC-mottagaren.

"Bäst i test" på Garmin Nüvi 350

"Bra köp" på Mio 269+