Svenska mobilspöken vann 40000 euro

Mobilspelet Ghostwire från svenska företaget A different game vann i förra veckan Nokia Game Awards. "Vårt spel kommer pressa mobilen till det yttersta", säger speldesignern Anders Bergman. Spökspelet använder mobilens kamera, mikrofon, accelerometer och positionering.

Publicerad Senast uppdaterad

Spelidén bygger på vad som kallas augmented reality, förhöjd verklighet. Genom att använda mobilens olika möjligheter med kamera, mikrofon, accelerometer och positionering, ska spelaren fånga 40 spöken.

- Vi projicerar spökena ovanpå det mobilens videokamera visar. Ett spöke kanske kräver total tystnad och väldigt mycket ljus vid en viss tidpunkt, säger Ghostwires producent Tom Söderlund och poängterar att det "inte handlar om spöket Laban".

- Vi har en realistisk vinkel och leker med tanken att spöken existerar. Det är nog en anledning till att vi vann, spöken ligger i tiden.

Än så länge är Ghostwire ett koncept, planen är att det färdiga spelet ska släppas till N-gage-plattformen och fungera på alla Nokias N-telefoner. Anders Bergman räknar med att spelet är klart tidigt 2010.

- Vi kommer jobba heltid med Ghostwire. Det krävs avancerade beräkningar för det vi vill göra. Idag är det bara highend-telefonerna som har tillräcklig processorkraft.

Vad ska ni göra med prispengarna, nästan 400 000 kronor?

- Vi satsar allt på utvecklingen av Ghostwire. Men ikväll är det fest!

Gänget som vann: Martin Forsling, Tom Söderlund, Torfinn Offernes, Anders Bergman.