Telenor vill växla till mobilt spår

Genom en nylansering av mobil företagstelefoni satsar Telenor på de svenska småföretagen. Växeltjänsten Telenor One ska göra det enklare för företagare att ta beslutet att gå från fast till mobil telefoni.

Publicerad Senast uppdaterad

Telenor One är en mobil växellösning som riktar sig mot företag. Tidigare har tjänsten bara varit tillgänglig för större företag, men nu lanseras den även för småföretagare. Ett bolags fasta telefoner och dect-telefoner ersätts helt och hållet med mobiltelefoner, som kan nås via fasta och mobila nummer.

Telenor vill med en enklare paketering locka småföretagare. I grundutförandet är anslutningsavgiften 2000 kronor, därtill tillkommer en abonnemangsavgift på 149 kronor där de mobila växelfunktionerna ingår. Inledningsvis har Telenor en kampanj där priset sänkts till 99 kronor per abonnent. Ytterligare tjänster som mobil e-post och telefonistapplikationer går att lägga till. Vid anslutningen gör Telenor en besiktning av täckning och tillgänglighet på företagets kontor. Är täckningen inte tillräcklig ger Telenor förslag på vad det skulle kosta för att köpa in en lokal repeater till fastigheten. Företaget lovar att en ny repeater ska vara på plats inom högst tre månader.

Europolitan introducerade en liknande växeltjänst redan 1997 men övergången från fast till mobil telefoni har gått trögt.

Mobil Business har talat med Mats Lundquist, som sedan februari i år är chef för Telenor Företag i Sverige, efter ett antal år som vd för konkurrenten Song. Nu ansvarar han för Telenors fasta och mobila erbjudanden för företagskunder i Sverige, där även Glocalnet och Bredbandsbolaget ingår.

Mats Lundquist menar att acceptansen nu ökat för mobila växellösningar.

- Vi ser i dag att 5 procent av småföretagen använder mobila växlar, medan efterfrågan ligger högre, runt 30 procent av småföretagarna vill bli mobila.

Han pekar på att man även inom offentlig sektor börjat fråga efter helt mobila växellösningar i sina upphandlingar.

Kraven på rörlighet har också ökat med fler yrken där rörlighet är viktigt och att många yrken förändrats så att de kan utföras på språng. De öppna kontorslandskapen gör också sitt till.

- Det är svårt att ha både en dect-telefon och en mobil att hålla reda på, säger Mats.

Telenor har inte tidigare riktat sina erbjudanden till de mindre företagen och har bland en del kunder haft kvar stämpeln som ett dyrt företagsalternativ.

Mats Lundquist anser att bolaget i det här avseendet kan ses som en utmanare och vill göra en markering på marknaden. Företaget satsar nu "stenhårt" för att bli ledande i att driva övergången från fast till mobilt.

Mats hävdar att de kostnader som fasta växlar för med sig i form av support, drift och dubbla abonnemang gör att en mobil lösning kan bli 20-30 procent billigare, beroende på företagets storlek.

- Vi har sett ett antal marknadstendenser. En fundamental förändring är att lösningarna går från fast till mobil telefoni. Av alla samtalsminuter i Sverige är 23 procent mobila, säger Mats.

- Det går att jämföra med andra länder, där extremfallet är Finland, där 67 procent av alla samtalsminuter görs mobila.

Telenor satsar på att nå en liknande andel i Sverige under de kommande åren:

- Vi tror på en kraftig utveckling för andelen mobilsamtal, att den är uppe i 60 procent inom fem år, säger Mats Lundquist.