Behåller positionen

Telia har nöjdast kunder

Företagskundernas bedömning av operatörer för mobiltelefoni.

Bland mobilkunderna är Halebop den operatör som har mest nöjda privatkunder, trots att man får sämst betyg när det gäller service. När det gäller mobilt bredband lyckas Telia bäst.

Publicerad Senast uppdaterad

Sedan 2008 har Halebop, som ägs av Telia, varit den operatör som placerat sig bäst i Svenskt Kvalitetsindex undersökning över kundnöjhet. Även i årets undersökning behåller an förstaplatsen genom att operatörens kunder är lite mer nöjda än de som är kunder hos Telia, Tele2 eller Comviq. Längre ner i rankingen placerar sig Telenor och längst ner bland de stora operatörerna hamnade Tre.

Att undersökningen indikerar att man har nöjda kunder är inget direkt mått på kvaliteten hos de produkter och tjänster man erbjuder, exempelvis hamnar Halebop lägst av alla de stora operatörerna när det gäller kvalitet på servicen, men det är heller inget något område som operatörens kunder anser särskilt viktigt och man placerar sig därför bra när det gäller prisvärdhet och lojalitet.

På företagsmarknaden för mobiltelefoni är det Telias egna kunder som är mest nöjda, en position som man hållit med viss mariginal sedan 2004. Telenor, Tre och Tele2 ligger samlade något under den betygsnivå som är genomsnittlig för branschen.

Även bland privatanvändarna av mobilt bredband är det Telia som försvarar sin tätposition från tidigare år. Tre har tappat sedan förra årets mätning men ligger kvar på andra plats.

På företagsmarknaden ser bilden likartad ut när det gäller Telia även om man tappat sedan förra året. Telenor får samtidigt ett klart högra betyg än förra året, men det räcker inte riktigt till för att passera Telia.