Analys

Tivotogo: Mobilt men inte sömlöst

[UPPDATERAD 27 september 2013 – 13:00] På onsdagen presenterade Com Hem tv-satsningen Tivo, som svenska kunder kan få köpa från och med 7:e oktober. Tjänster kommer laddad med nya kanaler och även Netflix. När det blir aktuellt med tittandet på inspelade program i plattan och telefonen är däremot oklart.

Publicerad Senast uppdaterad

[UPPDATERAD] I vår ursprungligt publicerade artikel hade vi några något bristfälliga uppgifter om vad Tivotogo erbjuder. Vi tar därför om det hela här med kompletta fakta. [UPPD.]

Det var en tillsynes nöjd Tomas Franzén, vd för Com Hem, som inledde presentationen av Com Hems Tivo-satsning i veckan. Lanseringen är resultatet av över ett års arbete med produkten. I och med att tv-tjänsten lanseras med mobilappen Tivotogo markerar även lanseringen Com Hems början med tv i plattan och mobilen.

En kort stund innan Tivo skulle presenteras för pressen blev det dessutom klart med att även Netflix erbjuds till Tivo-abonnenter, från och med i december. Com Hem blir därmed den andra operatören i världen som erbjuder Netflix.

– Vi offentliggjorde vårt beslut att ta Tivo på den svenska marknaden för 15 månader sedan. Det känns så som det har gått så fort, säger Tomas Franzén till Mobil.se.

– 2011 konstaterade vi att vi var för små för att driva den utveckling och därför valde Tivo. Vi vill erbjuda en one-stop-shop, säger han.

Tivo är ett mediecenter för digitalt innehåll som bland annat erbjuder möjligheten att spela in tv-innehåll. När tjänsten lanseras den 7 oktober kommer Com Hem att lägga till nya kanaler, både nya utländska kanaler och befintliga kanaler som TV5 och MTV, fast i HD.

Tivo kommer även som sagt med Tivotogo, en mobilapp som låter en styra boxens innehåll från en surfplatta eller smart mobiltelefon, som standard (förutom i basabonnemanget). Tivotogo gör det även möjligt att titta på tv i plattan eller telefonen. Idag går det exempelvis att titta på innehåll från bland annat BBC, Tv4, TNT, CNN, SVT med flera, beroende på vilket paket man har.

– Vi förhandlar kontinuerligt om nya rättigheter för att lägga till ännu fler kanaler i TiVoToGo. I TiVoToGo kan du också titta på och ta med dig filmer du hyrt genom TiVo, säger Jessica Sjöberg, informationsdirektör på Com Hem, till mobil.se.

Det går däremot inte idag att titta på det som man spelat in i Tivo-boxen via Tivotogo, något som Com Hem jobbar på att lösa. Men det går redan idag att starta om ett program (startover) och titta på något som du missat senaste sju dagarna (catchup). Netflix kommer även att kunna användas på samma sätt som för övriga Netflix-abonnenter och priset kommer att vara detsamma.

– Man kan exempelvis skicka innehållet som visas på plattan till tv:n (byta kanal via en svepgest på plattan), man kan använda plattan som en fjärrkontroll, för att programmera inspelningar, söka efter innehåll eller använda den som en tv-guide. Man kan välja om man tittar på plattan eller på tv:n, säger Asanga Gunatillaka, produktdirektör för Tivo.

Han har tidigare jobbat på Virgin Media där han även där lanserade Tivo, med stor framgång. Virgin Media hade 60 000 intresseanmälningar från början och efter 24 månader 1,7 miljoner tivo-kunder, varav 40 procent som var helt nya kunder. En framgång som Com Hem, med 45 000 intresseanmälningar, hoppas kunna replikera i Sverige.

Tivo låter användare titta på tv-program från åtta dagar tillbaka. Boxen har en terabytes lagring, motsvarande 500 timmar av program. Det går också att ta med sig lådan och titta på inspelade program någon annan stans.

Tivo blir framöver Com Hems standarderbjudande till nya abonnenter. Befintliga abonnenter behåller den box de använder idag ifall de inte väljer att byta till Tivo.

Rekommendationer och universellt sök

Rekommendationer och sök är två funktioner som enligt Com Hem gör Tivo unikt. Det går exempelvis att söka genom alla typer av innehåll, inklusive tredjepartsinnehåll i integrerade i apparna som YouTube och Netflix, och få ett enda svar. Det ska också gå att se alla sina enheter i de olika operativsystemen, i hemmet och utanför hemmet. Tivo integrerar också sociala medier.

– Vi lever med våra sociala nätverk och en dialog med bästa kompisen ska kunna stödjas av en sådan tjänst, säger Tomas Franzén.

Vad ska det kosta?

Tivo kommer att säljas i fyra typer av abonnemang: Bas, Mellan, Plus och Max till en månadskostnad av 149 kr, respektive 279 kr, 339 kr och 439 kr. I samtliga abonnemang ingår en terabytes lagring. Tivotogo ingår i alla paket förutom Bas. Kostnaden bli lägre vid teckningen av ett års eller två års abonnemang. Där tillkommer dock en aktiveringsavgift på mellan 99 kronor och 899 kronor beroende av vilket abonnemang man väljer.

Tivo kommer att erbjudas även som en del av Com Hems triple-play-erbjudande med bredband på 50 Mbit/s, 100 Mbit/s, 250 Mbit/s och 500 Mbit/s. I Tivo Max ingår exempelvis 250 Mbit/s-bredband och gratis telefoni till fasta nummer. I tv-erbjudandet kommer att ingå 78 kanaler, 17 HD-kanaler, playkanaler (Svt Play R), gratis Tivo-box, gratis service, Tivotogo, catchup och startover, rekommendationer och Netflix.

Netflix och HBO förändrade tv-marknaden

Om du inte kan slå dem, gå med dem är ett passande uttryck för Com Hems avtal med Netflix. Det är nämligen så att just Netflix, men även HBO och Viaplay, har förändrat vårt sätt att konsumera tv-innehåll senaste året.

– Man vill inte bara ha mer tv utan bättre tv. De här tjänsterna (Netflix, viaplay, HBO) har varit mycket bättre på att hantera de nya behoven. Det måste vi lära oss ifrån och det här vill vi göra med Tivo, säger Tomas Franzén.

Det är just den stora och snabba förändringen av tv-marknaden som fick Telenor att kasta in handduken och släcka sin Comoyo-satsning innan den ens börjat rullas ut skarpt.

Enligt Mediavisions vd Marie Nilsson, som var på plats vid lanseringen, hade 4 procent av svenska hushåll (160 000 hushåll) en prenumeration på en on-demand-videotjänst (Subscription video-on-demand, Svod) i slutet av första kvartalet 2012. Hjälpt av Netflix och HBO:s lansering i Sverige hade siffran ökat till 11 procent (450 000 hushåll) i slutet av andra kvartalet 2013. Även hur vi tittar på tv ändrades under perioden, med tillkommande av så kallat binge viewing, det vill säga titta alla avsnitt av en serie i sträck. Behovet av ful laddning minskades samtidigt.

Mediavision spår att tittandet av webbaserat tv gradvis ska ersätta traditionell tv men påpekar att just takten av förändringen är svår att förutspå. Även intressant är att linjärt tittandet, det vill säga att titta på program när de sänds, minskar bara långsamt. Mediavision tror därför att broadcast-tv fortsätter att bli det dominerande tv-mediet under en längre tid framöver.

Idag har dock redan en procent av hushållen (cirka 40 000 hushåll) sagt upp sitt tv-abonnemang helt till förmån för svod.

Ett (inkomplett) rätt mobilt steg framåt

Tivo har förändrat amerikanernas sätt att titta på tv och siffrorna från brittiska Virgin Media visar att potentialen för att Com Hems satsning ska bli succé är stor. Jämfört med nuvarande operatörs tv-lösningar är det ett steg framåt, såväl innehålls- och funktionalitetsmässigt samt vad gäller tillgång till innehåll i mobila enheter. Mycket i det som Tivo erbjuder, i synnerhet sök och rekommendationer, känns helt rätt i tiden.

Det vi saknar är möjligheten att även titta på innehållet på plattan och telefonen på ett sömlöst sätt. Bra att man kan titta på tv, använda catchup och startover men en riktig sömlös upplevelse där allt inspelat innehåll i box görs tillgängligt även i plattan och telefonen saknas, än. Det är något som Com Hem jobbar med, säger bolaget.

Även möjligheter till att ha olika konton, och att fler ska kunna dela på ett konto och titta på olika program parallellt är något som många lärt sig att behöva. Att Com Hem väljer att samarbeta med den etablerade amerikanska tjänsten Tivo istället för att driva en egen plattform samt integrerar Netflix är däremot något som talar för operatörens chanser att lyckas.

På samma sätt som bristande innehåll – inte minst på grund av samma problem som drabbar samtliga tv-aktörer inklusive Netflix, nämligen tv-rättigheterna – och en egen plattform talade emot Comoyo och blev till slut tjänstens död.

Vi återkommer när vi har genomfört ett komplett test av Tivo och Tivotogo.