Vodafone vill köpa svenska Wayfinder

Vodafone, som är en av världens största mobiloperatörer, vill köpa upp det svenska navigeringsbolaget Wayfinder. Motivet är att Vodafone vill kunna erbjuda sina abonnenter förbättrade positioneringstjänster. Därför läggs ett bud värt nära 240 miljoner kronor för det börsnoterade bolaget.

Publicerad Senast uppdaterad

Vodafone blir nu nästa stora bolag som gör en satsning inom positionsbaserade tjänster när de nu har presenterat ett uppköpsbud för Wayfinder. Nära hälften (44,9 procent) av ägarna i Wayfinder har redan accepterat budet om 12 kronor kontant per aktie vilket värderar bolaget till 239,2 miljoner kronor.

Budnivån 12 kronor per aktie kan jämföras med de två senaste månaders aktiekurs som pendlat mellan tre och fyra kronor. 12 kronor per aktie innebär även de flesta som köpt aktier i bolaget under kommer att kunna sälja till Vodafone med vinst.

Wayfinder har sedan år 2004 redovisat helårsförluster med tvåsiffriga tal i miljoner kronor räknat. Helårsförlusterna har varierat mellan 28 och 74 miljoner kronor. 2008 års resultat är på väg mot ytterligare en brakförlust då niomånadersförlusten uppgick till 59 miljoner kronor. Med Vodafone som totalägare innebär det betydligt bättre ekonomiska resurser för att driva verksamheten vidare.

Magnus Nilsson som är Wayfinders verkställande direktör uttalar sig på följande sätt i ett pressmeddelande: "Vi är entusiastiska över möjligheten att förse alla Vodafones abonnenter med våra världsledande positioneringstjänster. Vi kommer att förbli dedikerade gentemot våra nuvarande kunder."

Wayfinders navigeringslösningar har använts flitigt av Sony Ericsson. Produkten Wayfinder Navigator 7 röstades fram till "årets GPS-lösning" för Mobilgalan 2007. Vid årets tredje kvartals utgång hade Wayfinder 294 000 betalande användare som använder bolagets produkters navigeringstjänster. För de senaste 12 månaderna har antalet betalande användare ökat med 50 procent.

Analytikern Jonathan Arber på IDC kommenterar uppköpsbudet, fritt översatt till svenska, med att vi kan förvänta oss fler uppköp av företag som erbjuder navigeringslösningar: "De mest attraktiva uppköpskandidaterna slukas i en rask takt. Vi förväntar oss att under de närmaste 6-12 månaderna kommer fler liknande affärer att presenteras i takt med att operatörer och övriga företag i mobila branschen vill stärka sina positioner."

1989: Ett utvecklingsprojekt hos Ericsson startades. Syftet var att undersöka möjligheten att kombinera dåtidens enormt stora GPS-mottagare med mobiltelefoner. Detta projekt skulle senare ligga till grund för Wayfinder Systems.

1995: Ericsson sålde utvecklingsprojektet och Itinerary Systems IS AB grundades. Första kunderna: Ericsson Microwave Systems och Vägverket.

2002: Namnbyte till Wayfinder Systems.

2003: Applikationen Wayfinder Navigator lanserades i sin första version.

2005: Den 21 oktober börsnoterades bolaget vid svenska handelsplatsen NGM.

2006: Wayfinder Earth och Wayfinder SpeedAlert lanserades.

2007: Finska navigationsföretaget Navicore köptes upp. Dessutom lanserades Wayfinder Access och Wayfinder Active.

2008: Den 9 december lades ett uppköpsbud från Vodafone.

Wayfinder Bluetooth GPS: extern GPS-mottagare i tändsticksaskstorlek för de med mobiltelefon utan inbyggd GPS.

Wayfinder Navigator: direkt konkurrent till Nokia Maps och fungerar i fler telefoner. Navigeringstjänster kan köpas till och det finns en Wayfinder Maploader (endast för Windows).

Wayfinder Access: navigeringssystem med röstvägledning. Enbart för Series 60 2.x och 3.x.

Wayfinder Active: program som gör mobilen till en träningsassistent för exempelvis terränglöpningsrundor.

Wayfinder Earth: gratisprodukt. Motsvarar Google Earth. Finns för de flesta mobiltelefoner och inte enbart smarpthones.

produkter>