Det ska gå enkelt att ta med sig navigatorn när man lämnar bilen och det är trist att behöva leta efter strömsladdar på bilgolvet när man är tillbaka och ska köra vidare. Lösningen är enkel och det finns inga genvägar – en aktiv hållare med alla elektriska anslutningar samlade är det enda vettiga för att montera en navigator. Dessvärre förekommer fortfarande passiva fästen – hos samtliga tillverkare. Förkastligt. Möjligen kan man skönja en positiv trend – Garmin har börjat med aktiva hållare även för lite billigare modeller och Tomtom har äntligen slutat med passiva fästen för Go-serien.
Om vi lägger fästet åt sidan och tittar på själva enheten har vi en solklar vinnare – Garmins Iphone-liknande Nüvi 3790T är en riktigt spännande nyhet. Formatet är oerhört smidigt utan att skärmytan har minskat och kvalitetskänslan är hög. Strax nedanför placerar sig Navigon 8410 – högklassigt hantverk, men betydligt klumpigare än Garmins enhet. Mios enheter liksom Navigon 6350 Live får nöja sig med lite lägre poäng som en konsekvens av passiva hållare och enklare byggkvalitet.
Annons
Vinnare: Garmin Nüvi 3790T
Annons
Prestanda
En navigator ska vara tillräckligt snabb för att kunna köra menysystem, ruttberäkning och kartvyer utan irriterande fördröjningar. En mottagare med bra känslighet som snabbt hittar positionen är naturligtvis också ett måste för höga poäng. Sirf levererar fortfarande själva gps-mottagaren till de flesta enheterna – ofta i form av ett integrerat chip som rymmer både positioneringen och processorn som kör gränssnittet. Skillnaden i starttider och mottagningskänslighet är försumbar, men när det gäller responsen i gränssnitten går det att utse vinnare och förlorare.
Enheterna från Tomtom och Garmin är riktigt snabba, men har samtidigt lite enklare gränssnitt än Navigon. Navigons enheter känns inte riktigt lika väloljade och det ger Garmin Nüvi 3790T ett övertag eftersom den har nästan lika snygga 3D-vyer och dessutom högre skärmupplösning. Navigon skall dock ha ett plus för antennanslutningen och möjligheten att lägga till Live-enhet och TV-mottagare på 8410-modellen. Möjligheten att använda en extern antenn kan vara avgörande för mottagningen i vissa fordon. Enheterna från Mio är långsammare än konkurrenterna. Det märks både när rutterna ska beräknas och när man gör vissa manövrar i menysystemet – till exempel att välja ett alternativ i en lång lista.
Vinnare: Navigon 8410 och Garmin Nüvi 3790T
Skärm
Enheterna i testet har breda skärmar med upplösningen 480x272 pixel – med ett undantag. Garmin har höjt ribban rejält och satsat på en skärm med 800x480 pixel för Nüvi 3790T – samma upplösning som exempelvis HTC Desire. Storleken är fortfarande 4,3 tum, men den högre upplösningen ger en riktigt skarp skärmbild och hög detaljnivå i kartorna. Navigon 8410 och Tomtom XXL har lite större 5-tumsskärmar, men använder den lägre upplösningen. Garmin Nüvi 3790T tar hem en ytterligare fempoängare medan Tomtom XXL och Navigon 8410 placerar sig strax nedanför.
Vinnare: Garmin Nüvi 3790T
Användarvänlighet
Ett bra menyupplägg och knappar som är stora nog att trycka på med fingrarna ger högre poäng än påkostad grafik och 3d-effekter. Tomtom hade legat riktigt bra till om det inte varit för att varken talsyntes eller röststyrning fungerar när enheterna är inställda på svenska. Tomtoms skärmgränssnitt håller toppklass. Mio har ett liknande upplägg med ett lite mer avskalat gränssnitt – inställningarna är lite krångligare än hos Tomtom, men kartvisningen är bra och tydlig och Mio har en utmärkt talsyntes som håller betyget uppe.
Samtliga Garminenheter är intuitiva med välgjorda gränssnitt, men 3790T är klart vassare än 1690 och 1390T tack vare det uppdaterade gränssnittet, röststyrningen, 3D-funktionerna och responsen i den nya pekskärmen. Navigons båda enheter har också de talsyntes, röststyrning och välgjorda menyer – ett gränssnitt som närmast utklassade konkurrenterna i förra årets test. Nu har Garmin kommit ikapp och toppbetyget i kategorin delas mellan tre enheter.
De stora nyheterna i årets test är uppkopplade tjänster och Garmins Mytrends – funktionen som gissar vart man är på väg utifrån historiken. Navigon Live och Garmin Nülink är ganska simpla tjänster jämfört med vad en bättre gps-mobil presterar, men enkelheten med färdigkonfigurerat simkort i navigatorn är svårslagen. Ruttberäkning baserad på verkliga trafikflöden vid olika tid på dygnet var en annan nyhet förra året, men i år är det bara Garmin 1690 och 1390T som saknar funktionen.
Garmin Ecoroute – funktionen som sätter miljöpoäng på körstilen – förtjänar också att nämnas här. Den är enkel att komma igång med och gör det roligt att köra mer bränslesnålt. Vill man maximera antalet funktioner är valet dock givet – Navigon 8210. Förutom en fullmatad navigator med de mest omfattande 3D-funktionerna rymmer enheten en mediaspelare och den går att bygga ut med fler finesser – Live-modul och TV-mottagare finns som tillbehör.
Vinnare: Navigon 8210
Vinnaren: Garmin nüvi 3790T
Garmin har lyckats bygga en navigator med 4,3-tumskärm och alla viktiga funktioner – i en enhet som bara har hälften så stor volym som de mest slimmade konkurrenterna. Visst har man fuskat – till exempel genom att flytta högtalaren till fästet – men vad spelar det för roll när navigatorn är riktigt snygg, har en skärm med knivskarp bild och lätt glider ner i fickan. Gränssnittet har begåvats med 3D-grafik, men gamla Nüvi-användare kommer att känna igen sig och 3790T är en både snabb och lättanvänd enhet.