Riktigt spelande

Test: Logitech Powershell

Logitech Powershell ger äntligen Ios-spelare en riktig spelkontroll att använda. Samtidigt uppkommer en del filosofiska frågor om dess existensberättigande.

Publicerad Uppdaterad

Ända sedan App Store föddes under 2008 har skeptiker hävdat att mobilt spelande aldrig kommer att bli speciellt stort på grund av bristen på fysiska kontroller. I många fall har de fått rätt och det är knappast någon som kan kalla hetsigt plattformsspelande eller detaljsvaga fightingspel för direkt lämpliga på en pekskärm. Givetvis finns det alltid undantag från regeln, men många av de spel som vi vuxit upp med att styra via en handkontroll passar liksom inte i mobilen.

Å andra sidan har det istället börjat blomstra andra typer av spel som i många fall är bättre med en pekskärm än vad dess motsvarigheter någonsin varit med handkontroll eller tangentbord. Tornförsvarsspel som Fieldrunners eller Plants vs Zombies känns mest klumpiga till stationära spelkonsoler och tungviktare som Xcom, vars spelupplägg mer eller mindre är identiskt på alla plattformar, faller sig enormt mycket mer logiskt på en pekskärm. Och då har vi inte nämnt alla pusselspel, turordningsbaserade strategispel och liknande som passar riktigt bra på en pekskärm.

Samtidigt dyker det till och från upp titlar som genomgående tänker nytt och som plockar fram helt nya typer av spelupplevelser där en handkontroll skulle kännas mest ologisk att ens blanda in. Att lotsa sig igenom République eller hitta lösningen på olika pussel i The Room hör liksom hemma på en pekskärm.

Officiellt stöd
Spelkontroller till Ios-enheter (och Android för den delen) har funnits i många år nu. Nackdelen är att varje kontroll haft sitt eget sätt att interagera med hårdvaran, vilket har gjort att spelutvecklare hela tiden måste bygga in stöd för olika typer av kontroller istället för att följa en standard. Det har givetvis gjort att stödet från utvecklare varit smått obefintligt, fram till att Ios 7 och dess standardiserade stöd för spelkontroller gjorde entré i höstas. Än så länge är det ganska skralt med både kontroller och spel för det hela men Logitech, som är en av de första ut med en kontroll för Iphone 5 och 5S, lovar att de flesta större spelutvecklare kommer att lägga in stöd för hårdvarukontroller i sina spel under året.

Powershell är således Logitechs påhitt för att göra Iphone (och Ipod Touch) till en riktig spelmaskin. Din telefon dockas i kontrollenheten och ger dig två axelknappar, fyra knappar på framsidan och något slags flummigt mellanting mellan analog styrspak och digitalt styrkors. Utöver det återfinns även ett batteri på 1 500 milliamperetimmar, som enligt dem själva i bästa fall ska dubbla speltiden.

Bra men dålig
Trots att telefonen är dockad i kontrollen går det utmärkt att föra samtal med telefonen (hur du ser ut lämnar vi däremot åt din egen fantasi … tänk Ngage), men främst kommer du nog, för din och din omgivnings skull, att använda hörlursuttaget. Här var det dock någon på Logitech som inte tänkte till, för du måste plugga in en speciell adapter för att komma åt telefonens hörlursuttag. Medan hela handkontrollen är svart är adaptern dessutom ljusblå, vilket inte matchar speciellt bra (även om några lysdioder lyser blått när du laddar telefonen).

Att hålla i kontrollen när du spelar är betydligt bekvämare än att bara hålla i telefonen, men den största skillnaden är hur mycket vi faktiskt ser när våra fingrar inte behöver vara överallt på skärmen och pilla samtidigt. Båda delarna gör underverk för spelandet innan vi ens har kommit igång.

När det gäller själva spelstödet ligger antalet titlar på en liten bit under hundra i skrivande stund. Titlarna varierar från Pac-Man till moderna tungviktare som GTA San Andreas via flygsimulatorer och en varierande mängd andra titlar. Här märks det snabbt att bara för att Apple byggt in stöd för spelkontroller behöver inte det innebära att alla fungerar på samma sätt. Oceanhorn och Terraria blir närmast helt nya spelupplevelser med riktig kontroll, medan Trialxtreme egentligen varken vinner eller förlorar på det. Tidigare nämnda GTA vinner en del på det, men kontrollen känns närmast som om den glappar i vissa lägen och Pac-Man känns lustigt nog poänglöst med de extra knapparna. Flygsimulatorerna höjer sig dock flera snäpp i spelkänsla med den riktiga kontrollen, liksom de racing- och actionspel som har stöd för den.

Samtidigt känns det lite lustigt hur stor skillnad Powershell i vissa fall gör för spelandet. Även om själva skalet är gediget är nämligen knapparna och styrspaken inte alls på samma nivå. Närmaste jämförelsen vi kan komma på är att det känns lite som att använda en tredjepartskontroll jämfört med en originalkontroll till en vanlig spelkonsol. Funktionen finns där och fungerar utan problem, men den är inte alls lika tajt som den skulle kunna vara.

Förutsatt att du redan har investerat i telefonen (vilket du antagligen har om du intresserar dig för en sådan här pryl) kommer du billigare undan med det här tillbehöret än genom att köpa en vanlig bärbar spelkonsol (och spelen är betydligt billigare). Samtidigt känns prislappen ganska hög sett till vad det är och hur känslan i själva kontrollerna är. För att vara en förstagenerationsprodukt gör den ett riktigt bra jobb, men om du väntar in andra generationens kontroller kommer såväl spelutbudet som den övergripande känslan säkerligen att vara förbättrade.

Fakta
Namn: Logitech Powershell
Beskrivning: Handkontrollsskal 
Kompatibilitet: Iphone 5, 5S och Ipod Touch med Lightning-kontakt
Anslutningar: Headset (via adapter), mikro-USB för laddning
Batteri: 1 500 mAh
Webb: www.logitech.se
Pris: 990 kr

Betyg: 6/10